Sunday, May 29, 2011

Ujian Doping Bukan Prosedur Normal, Bukan Juga Kerja MSN


Ujian Doping yang menyebabkan 6 atlet olahraga negara menghilangkan diri minggu lalu, bukanlah prosedur normal sebelum seseorang atlet itu berlepas ke luar negara sepertimana didakwa Majlis Sukan Negara (MSN), sebaliknya ia hanya dijalankan ke atas atlet olahraga negara semata-mata, menurut Timbalan Presiden Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia, KOAM, Karim Ibrahim.

“itu bukan normal procedure, mana ada, jangan tipu. u tahu tak utk satu ujian doping u kena belanjakan rm700, mana MSN nak cari duit kalau setiap kali pergi oversea kena buat doping, u bukan ada satu dua atlet, ada lebih 20, 30 persatuan sukan matilah kalau semua nak kena doping. Duit habis utk doping. Kalau betul normal prosedur, MSN tunjukkan bukti setiap atlet ke luar negara pernah jalani ujian doping, air kencing..”.

“lagi satu doping bukan kerja MSN, itu kerja ISN. Dia sibuk buat PC, kalau atlet kita lari u kena inform KOAM first, kita persatuan yg jaga dia, pasal doping pun u takda inform, pasal atlet lari pulak u inform media dulu, apa rasional? Cuba u jawab bolehkah MSN buat macam tu, kalau KOAM, belum sampai seminit terus call media padahal kita sendiri tidak dimaklumkan..” .

Karim juga menafikan terdapat komplot untuk menghantar kumpulan atlet ini dengan kadar segera ke Bulgaria sebagai menyelamatkan mereka dari menjalani ujian doping, sebaliknya menegaskan tempahan penerbangan sudahpun dibuat lebih awal, dan ia tidak boleh dibatalkan sewenang-wenangnya.

“kita sudah book flight, MSN atau ISN tak pernah cakap ada doping, tiba-tiba saja ini berlaku, so kita tak boleh cancel flight tiba-tiba, kita cuma ikut jadual penerbangan, itu u orang nak cakap kita lari? U sendiri boleh fikir, ada orang cakap Harun Rashid sudah lari pergi Bulgaria, hari ni u tengok depan mata u, betulkah Harun ke Bulgaria? Dia sibuk majlis perkahwinan anak dia, tanggungjawab seorang ayah, tapi u all cakap dia macam-macam, kasihanlah kat dia. nanti apa orang fikir..”, tegas Karim yang ditemui pada majlis perkahwinan anak perempuan Ketua Jurulatih Olahraga Negara, Harun Rashid.

Isu ini timbul selepas 6 atlet olahraga negara, menghilangkan diri daripada menjalani pemeriksaan kesihatan dan ujian doping, sebagai ‘prosedur normal’ sebelum berlepas untuk sessi latihan+pertandingan di Bulgaria.
3 daripada mereka kembali ke ISN untuk melakukan ujian, dan mendedahkan mereka sekadar mengikut arahan Harun untuk tidak menjalani ujian tersebut.

SS bagaimanapun belum mendapatkan komen Harun berkenaan perkara ini, apatah lagi ia tidak manis dan tidak beretika sekiranya mengajukan soalan ini pada ketika beliau sedang sibuk menguruskan majlis perkahwinan anaknya. 

Sama ada Karim yang putar, atau MSN yang cuba menjadikan ini sebagai satu isu besar, wallahuallam.

No comments: