Monday, May 2, 2011

Apa Ada Pada Nama – Datuk Ghani Minhat


“Awak VIP ke, VVIP ke, Menteri ke, Datuk/Datin ke, orang biasa ke, semua kena sujud pada Dia, bukan kata kalau awak orang besar, masa sembahyang awak sembahyang cara sendiri. dari Dia kita datang, kepadaNya kita akan kembali, tapi kalau masuk waktu tak reti nak sembahyang, nama awak gah macam mana pun, tetap hina di sisi Allah, apa susah sembahyang 5 minit..kalau ikut imam lebih 5 minit, susah ke? ..”

Antara kata-kata Datuk Ghani Minhat, yang masih terngiang-ngiang di telinga penulis, malah menyedarkan kita betapa kerdilnya kita di pentas duniawi yang penuh macam-macam ragam ini.

Ditugaskan sebagai ‘escort’ tidak rasmi Datuk Ghani, penulis adalah orang paling rapat dengan beliau di sini, banyak yang penulis sempat berborak dengan beliau, yang dikenali sebagai Raja Bola di kalangan peminat bolasepak tempatan.

Malah, sikap rendah diri dan ‘sporting’nya, selain suka melawak, membuatkan sesiapa yang bergaul dengan beliau pantas menyesuaikan diri, tidak kekok untuk berbicara dengannya. 

Yang membuatkan penulis lagi kagum, pada usia 75 tahun, beliau tidak henti-henti ‘bertazkirah’, sentiasa bercakap pasal Allah, malah berulang alik hampir 1.5 kilometer setiap kali masuk waktu ke Masjidil Haram, tanpa sedikitpun mengeluh. 

Beliau keluar seawal jam 2.30 pagi, di sini Subuh lebih kurang 4:40 pagi, dan hanya tiba di bilik hampir jam 12 malam. Banyak lagi yang boleh dibicara tentang Lagenda Bolasepak tanah air ini , namun penulis hanya sempat mencuri masa 15 minit, InsyaAllah akan dikongsi apabila pulang ke tanah air nanti. =)

No comments: