Sunday, October 16, 2011

Karathu Jawab Kritikan Tatkala Professionalisme Dipersoal


Mesej Datuk M.Karathu yang ditujukan kepada penulis sukan/pengkritik/ blogger, atau lebih tepat ditujukan kepada penulis Suara Sukan :

Untuk Perhatian Kepada semua penulis sukan Bolasepak, bloggers dan Penulis critics. Saya ada menghadir " Evaluation dan Analisa Piala Dunia " ole Persatuan Jurulatih2 Europa. Jurulatih jurulatih terkenal di dunia menghadir untuk pengetuan(knowledge) .Saya ada juga menghadir "Technical Study" di Piala Europa di Sweden pada Tahun 92. Saya juga jadi "Technical Chief" di pertandingan Piala Asia. Saya juga melahirkan ratus - ratus jurulatih di Asia masih saya jadi "Senior Coach Education Instructor"untuk Asian Football Confederation.”

“Banyak Penulis cerita Formasi,tactics dan system. Untuk saya, Suatu jurulatih kena pilih suatu system dan formasi mengikut kebolihan tiap tiap pemain dalam pasukan bukan pilih system dan panggil pemain bermain. Penulis bolih tulis formasi dan system , bolehkah awak tunjuk ajar dalam permainan. Saya bolih tranfer "Theory into Practical" . Penulis tahu tulis dan critic sahaja. Barcelona, Real Madrid dan M.United ada kala juga. Penulis di Europe tak tulis Josebh Guardiola, Jose Mourinho and Alex Ferguson salah tactic dan salah turun pemain. Tidak orang tulis A Ferguson sudah tua dan old fashion.Alex Ferguson is Experience.”

“Saya melatih pemain ,kebolihan dan kelemehan tiap tiap pemain saya tahu. Discipline , Attitude dan physical aspect tiap tiap pemain saya tahu bukan penulis . The old mean experience. You tak bolih beli experience. Kelantan menang Liga Super 26 perlawanan bukan senang. Lagi suatu saya hendak terang kan kepada critics, Kadang kadang kita turunkan pemain ikut kekuatan pihak lawan. Saya minta penulis sukan, bloggers dan critics tulis yang logik to improve football in the country..No hard feeling to any writers, bloggers and critics. If you have time you can meet me and talk about football with me.

Sungguh menarik apa yang dikongsi Karathu, inilah dinamakan pengalaman. Yes Old is GOLD, tiada ragu, kalau tidak masakan Kelantan memilih anda untuk menggalas tanggungjawab selaku Ketua Jurulatih, kalau tidak takkan Kelantan boleh muncul juara Piala SUmbangsih, naib Juara Piala FA dan Juara Liga Super.

Dah dengar apa kata Datuk K, sekarang jawapan saya kepada mesej panjang lebar Datuk K :

“firstly I’m sorry if my article really harsh, tapi adakah saya salah kerana menulis sesuatu yang benar? U can speak DISIPLIN, ATTITUDE, EVERYTHING, u have ur EXPERIENCE and KNOWLEDGE, but where’s your PROFFESIONALISME? At the end ia tidak membantu pasukan untuk mara lebih jauh tanpa professionalism…tak perlulah saya sebut lebih detail, u know it, KAFA know it, TSAM know it, wajarkah saya dipersalahkan kerana tulis benda betul? Ada orang komen this people nak jual article, but know nothing shit about football, kepada orang tu, I’m proud because I am not HIPOKRIT..”.

Kepada Dato Karathu, JUST BE PROFESIONAL. Datuk tidak perlu cakap pasal critics, Datuk kena ingat at one time pengkritik inilah yang menaikkan nama Datuk, kalau masa naik, mereka ada hak untuk berbuat demikian, pernah tak sekalipun Datuk jumpa mereka dan cakap "terima kasih kerana menulis perkara baik dan memberi publisiti kepada saya?”. Then kenapa masa jatuh tidak boleh kritik, datuk kena ingat, kritikan bukan secara membabi buta, tetapi kerana kita tahu what’s happening around (walaupun bukan tahu semua perkara).

Kalau benda baik kita tulis, benda buruk kita tutup itu namanya HIPOKRIT. Sebagai contoh masa coach Sathianathan bawa team Kelantan 2010, saya pernah terang-terangan mengkritik taktikal dia, yang mengakibatkan Kelantan banyak seri 0-0, dan beraksi kurang mantap, tersingkir awal dari saingan Piala FA tewas kepada Kedah, dalam segmen di Bernama TV. Bila dia bawa team yang sama muncul juara Piala Malaysia, saya sendiri menyebut betapa Sathia berjaya menepis segala kritikan dan membuktikan dia antara jurulatih terbaik Liga Malaysia, terbaru TRIBUTE TO SATHIA baru-baru ini.

Datuk harus ingat, di mana-mana sekalipun, Piala Dunia, Piala Eropah, Piala Asia, antarabangsa mahupun tempatan, KRITIKAN DATANG KERANA PRESTASI SEMASA, BUKAN PRESTASI TAHUNAN. Sepanyol dikritik apabila tewas kepada Switzerland pada perlawanan pertama Piala DUnia 2010, tetapi bangkit muncul juara, sama juga Sathia dan Kelantan tahun lalu, dan itulah sebab Rajagobal dipuji apabila muncul juara Piala AFF, dikritik apabila jatuh merudum, kerana PRESTASI SEMASA. Kita bukannya bercerita tentang aib orang, ia hanya analisa, dengan pengalaman dan reputasi Datuk, saya akui Datuk sememangnya antara yang terbaik, tiada ragu.

Apa yang dipersoalkan bukannya kredibiliti selama 30 tahun Datuk menjadi jurulatih, sebaliknya yang dipersoalkan adalah taktikal untuk satu perlawanan, yang mana jika Datuk bersikap professional, kita mungkin dapat menyaksikan kelibat pemain yang lebih berkualiti dan diinginkan peminat (contohnya Daniel Fadly). Itu bukannya bermakna sumbangan selama semusim Datuk di Kem TRW tidak dihargai.

Sepertimana kata Datuk K, penulis juga NO HARD FEELINGS dengan komen Datuk. Saya ada menerima SMS daripada Datuk, selamat maju jaya Datuk WHATEVER YOUR DECISION IS.

26 comments:

Anonymous said...

terserempak link ke blog ini kat FB.. rasa rasanya penulis blog ini yg tak professional. Adake penulis blog ini boleh menyoal professionalisme seorang jurulatih kalau pemain kesayanganya tak diturunkan untuk game hari tu? Danial Fadly pemain yang melebihkan attack dan bukan seperti Shakir. Namun apapun semua orang ada hak utk menyampaikan pendapatnya..Kalau dah merancang nak kutuk orang, peluang apapun akan digunakan! Bertaubatlah ! Satu lagi, penulis blog ini suka nak tunjuk sgt kenalan VIPnya. Orang Eng cakap gutter journalism..

Pena Biru said...

andaikata sepakan Badri Radzi tak kena palang, sepakan Rizal Fahmi tak kena tiang, gol Azamudin Akil yg didakwa x offside x dibatalkan & tendangan padu Mat Yo x ditepis Sharbinee mesti ramai akan puji taktikal Karathu berbanding taktikal Irfan Bakti...

penguasaan lebih 65% bola milik Kelantan daripada awal perlawanan hingga 90 minit perlawanan mengambarkan keupayaan Karathu mencorak permainan Kelantan...

Bayangkan Karathu ambil alih Kelantan beberapa hari sebelum Piala Sumbangsih, Kelantan kehilangan ramai pemain tonggak seperti indra,akmal rizal,norfarhan,azizi,hairudin untuk musim 2011 tp Karathu menukar tim yg asyik kalah dalam friendly di bawah bimbingan Sathianathan dalam pra Liga Super termasuk kekalahan besar kpd skuad Harimau Muda dgn jaringan 1-4 menjadi tim yg sukar dijinakkan lawan...

Bayangkan dengan ketempangan yg ada dalam skuad Kelantan, Karathu dapat bawa 2 Piala ke Kota Bharu (Piala Sumbangsih & Piala Liga Super) & hampir menjulang Piala FA, satu kejayaan yang tidak dapat dicapai Sathianathan walaupun memiliki nama-nama hebat pada musim 2010...

Anonymous said...

"Great people talk about ideas. Average people talk about things. Small people talk & criticize about other people." - Anonymous

Anonymous said...

dah lama follow blog ni, dan inilah kali pertama nak bagi komen. bagi aku blog ni memang best dan segala idea, kritikan, komen oleh penulis memang bagus dan membina.

dalam bola atau mana-mana game simple je, kita semua nak menang. tak guna penguasaan banyak tapi kalah (walaupun dalam game tu seri, tapi ikut agregat tetap kalah). sejak awal lagi, taktik karathu ni sikit sebanyak tak berkesan terutamanya dalam game penting. dalam game semalam pun kita boleh tengok, betapa tempangnya midfield kelantan. takde support yang bagus dan pelik juga pemain yang jarang turun diturunkan dalam game penting.

apa pun aku tetap support penulis.

coach malaysia ni banyak sangat yang tak boleh dkritik, maybe belajar daripada FAM kot yang tak boleh dkritik ;)

drvn said...

taktikal kelantan hampeh memangla kelantan kuasai 65% sebab taktik irfan nk main counter attack je kn 1st half senang2 je dapt 2 gol ,plak tu dh ada kelebihan 2 gol kt terengganu wtpe nk penat2 menyerang...irfan pun pakai otak.SEDIH !

Anonymous said...

Komen Datuk Karuthu yang masih mendabik dada dan besar diri amat mengecewakan saya sebagai peminat bola sepak negara...sikap sebegini tidak seharusnya ada dalam diri seorang jurulatih profesional...mana sikap profesional datuk bila melompat tonjol kehebatan lampau tapi pasukan TRW yang tergadai...Datuk jurulatih yang konon-konon berpengalaman tak payahlah dabik dada sangat yer...kami penyokong tak rasmi TRW benci datuk...elok datuk bersara sebelum lebih ramai yg bencikan datuk...pergilah ngan ego tuh...

Saudara penulis blog saya ucapkan syabas kepada saudara kerana berani dedahkanya...tapi hati2...takut karuthu saman demo..so bersedialah..sbb org cam nih mana leh caya sangat dik...


Ada betul komen bahawa coch malaysia nih cam FAM gak,,,,tak dapat terima kritikan...


kpd Datuk yang sombong (Datuk Karutuhu)

--jgn samapi kami peminat TRW benci kamu

Anonymous said...

DATO K DA BT YG TERBAIK UTK TRW..MASIH INGAT LG TSAM ADA BT SASARAN PD AWAL PERMULAAN LIGA KETIKA TRW HILANG TONGGAK UTAMA N COACH..TP DATO K TELAH BERJAYA MENUTUP KEPINCANGAN TERSEBUT N BAWA 2 PIALA N 1 NAIB JUARA..SEJARAH BARU TELAH DICIPTA..SENARAI PEMAIN YG ADA ADALAH PEMILIHAN COACH SATHIA BKN DATO K..DRPD TIADA HARAPAN HASILNYA TRW TELAH BERJAYA MENINGGALKAN IMPAK POSITIF DLM LIGA MESIA SEHINGGAKAN STADIUM KOSONG AKAN PENUH BILA TRW MAIN DI LUAR..DLM GAME LWN GANU DI KB ADALAH GAME YG PALING MENARIK SEPANJANG PM THN INI..CUMA KESAN DEFISIT DI KT TELAH MERENCATKAN PERJUANGAN TRW..APA2 PON KALAH TTP KALAH..JGN MUDAH KITA LUPA KUASA YG MAHA BESAR...PENULIS PUN BKN SEMUA BETUL N SAMA JUGA DGN DATO K..TP YG PALING TERUK ADALAH PENYOKONG BODOH TRW YG BALING MERCUN TEMPOH HARI..DAH LA KALAH DUIT TIKET DPT UTK BAYAR DENDA KAT FAM...BODOH PUNYA ORANG...

Anonymous said...

kalau setakat kuasai game, tapi takleh nak menang takyahlah cakap banyak..ego giler si karathu...dah kalah nak cakap pasal pengalaman. jadi macam rajagobal dan devan plak dah..hellow karathu, kalau media atau penulis blog ni tak tulis pasal ngko pun, still ramai yg nak awak blah dari kelantan ok. kalau 35% sokong awak kekal, 65% lagi nak awak blah...mana lagi besar, 35 ke 65??

Alexis Aiman said...

to anon 2:09 :

haha statemen anda cukup kelakar. danial fadly pemain kesayangan sy?? he is a quality player,when this team kehilangan ramai pemain brbakat, maka tempat itu harus digantikan seseorang yg juga berbakat. dan bakat serta kualiti itu ada pada danial, pemain yg disisihkan karathu kerana masalah dalaman. bakat dan kualti itu tiada pada khairan yg cramp selepas 50 minit permainan, atau wan zaman yang dikeluarkan sebelum halftime, tak perlulah cakap banyak, saya bukannya wartawan yang menulis cerita anti-karathu jer memanjang, i have no grudges or any personal attack on him, it just an analisa. proffesion seorang wartawan, mmg kena balance la artikel. apa masalah di situ? saya pertikai profesionalisme ada sebab nya, bukan tidak bersebab! dan saya nak tanya, at which part saya tunjukkan tentang kenalan VIP saya? please explain..sebagai wartawan, kita akan kenal n jumpa ramai orang, so at which part u tgk that saya ni menunjuk kenalan VIP? tak pernah plak saya cakap saya kenal org tu org ni, atau selalu duk bangga diri cakap sy satu-satunya wartawan pernah mengundi di Ballon d'or seperti seorang blogger tu, kalau nak backup karathu pun, takyah kata artikel ni tak betul, saya menulis berdasarkan fakta bukan hentam keromo beb..nak memuji keindahan bulan, tak perlu nak jatuhkan sang mentari. saya kritik karathu sekalipun, saya tak pernah plak kata dia tak layak jadi jurulatih kelantan..

-admin-

Anonymous said...

Memang Kelate hok celako jah sokong binatang india tuh (maafkan saya penulis blog, bukan semua india jahat)kaloh ko-peng po nok sebut pasal pengalaman..kepalo bapok dia royat gitu.

Kalau jumpa sek kelate sokong karutuh aku ni-pah palo seko2..tak soh jadi ore kelatan kalu benok po belakang parang gak...

Anonymous said...

heran betul aku... Tiap kali aiman tulis pasal satu2 isu mesti ada pembijakan yg berlaku.. Mesti korang cari kesalahan aiman, seolah2 ko ni hebat,bijak,ulasan ko lebih telus dari aiman... Pada aku la.. Apa yg penulis sampaikan sedikit sebanyak memberi kita informasi sukan dari xthu jadi tahu.. Cthnya karathu telah memberi respon blas pada penulisan aiman.. Sedikit sbyk karathu pasti akan membuat lebih baik dari yg sebelumnya.. Korang apa ada? Xde apa2 kan? Aku tgk korang xlebih dari bajet bijak..jer.. Kalau korang rasa korang lg hebat ko buka blog sendiri dan jadi blogger sukan sendiri.. Aku nk tgk laku x blog ko.. Aiman dapat gaji.. Ko apa dapat? Puikkkk!

mdfaizal said...

bro aiman, cerita la detail psl masalah dorg dgn danial fadli & k soley tu. hehe.

aku juga setuju, kita komen & kritik itu ini psl prestasi semasa. bukan psl sejarah.

mcm tiap kali Chong Wei kalah kpd LinDan, kita pasti akan bincang itu ini mengapa LCW masih gagal dsb. Sedangkan kita tahu sejarah LCW yg hebat dlm badminton Malaysia.

Anonymous said...

masa menang dgn selangor piala sumbangsih di tempat lawan dan membelasah selangor 5-1 di piala f.a melompat lompatlah memuji taktikal karathu,bila kalah melompat-lompatlah mengutuk karathu,biasalah dunia moden hari ini yang mementingkan perestasi semasa dan kehebatan terkini,tambahan pula pendapat oleh penulis blog ini yang memang berkelas dunia,wajar direnungi dan difikirkan bersama..kalau boleh lantik beliau sebagai kumpulan pemikir the red warrior supaya ideanya boleh diketengahkan.

Anonymous said...

anon 7:50 aku rasa baik amik kau.. . . Pasal trw xpayah ko nk campur la.. Bukan kelas ko nk suruh org renung.. Atau nk campur urusan kafa..ko xpayah masuk blog ni la.. Pergi buat blog sendiri.. Xpayah bajet ganas kat sini... Kalau ko rasa ko hebat jadi bloger sdn bhd.. Xpayah menyemak kat blog org.. Bodoh!

shafizu said...

anon 2.09
Baru jumpa link ke blog ni? Maknanya kau baru tahu blog ni wujud, n maknanya tidak hadam betul idea n pandangan ss tentang TRW sebelum ni.Dah banyak komen cesc Aiman yang pihak berkaitan ambil peduli. Kau bacalah dulu artikel2 ss sebelum ni.Jangan cepat terjah berlenggang kangkung. Dia bukan kritik sembrono. Ada fakta. Ada juga ss puji karathu sebelum ni. Kau cari dan baca sendri. Barulah boleh kata ss profesional ke tak profesional.

Dunia Baru said...

hmmm.......kecewa.....

apa pun..bagi aku...semangat juang TRW awal2 telah di rentapp oleh pengadil GILO dalam pusingan pertama suku akhir...

NOKTAH!!!!

sial.

Anonymous said...

bro aiman , apa masalah danial dengan k.soley sampai ada masalah dengan karathu

Dunia Baru said...

rasanye pernah terbaca dlm komen bro aiman kata...diorg ckp bakat diorg disia2kan...tk digunakan...dia citer kt kwn2...

pastu benda ni sampai ke telinga karatu & pihak pengurusan....

so menda ni jd isu besar la pulok..

sori kalu gua silap....

hehehe

Anonymous said...

kalaulah Sathianathan masih kekal coach Kelantan dan tak kena gantung oleh FAM, aku rasa Kelantan tak dapat satu piala pun musim nie...

nasib baik si Karathu nie bijak guna pemain yang sedia ada, bolehlah Kelantan dapat 2 Piala...

harapkan Sathianathan aku rasa dia akan guna pemain2 kuda tua, sbb dia nie jenis percayakan pemain2 yg dah ada nama berbanding pemain baru walaupun main teruk pun...

ramai persoal taktikal Karathu, sedangkan nak bentuk taktikal kena ikut kemampuan pemain..

Sathianathan disuruh pecat masa gagal dlm Piala FA 2010, akhirnya lepas bawa Piala Malaysia ke Kelantan disanjung bagai wira...

nasib baik Sathianathan kena gantung, kalau tak Sathia tu jadi bahan cemuhan fan Kelantan sbb mmg Sathia takkan menang apa2 piala pun musim nie sbb dia hanya bergantung harap pada pemain2 bintang utk skor gol....

Anonymous said...

Salam Sdr admin ( aiman )..sy berpndgan, anda sudh buat kerja anda dgn baik..cuma bg sy, anda belum lg menulis artikel mengikut fakta yg sebnrnya atau juga disebut, menepati fakta yg betul. Dlm hal ini, anda perlu bersemuka dgn Datuk K sendri dan dgr penjelasan beliau mengenai pemilihan pemain (fokus pd perlwanan suku akhir 2 di KB )..byk tulisan anda yg hanya dilihat spt 'menembak' terus tanpa mengenal pasti sasarannya yg sebenar.

Anda masih tidak tahu byk certa yg berlaku dlm kem kelantan. Anda perlu ingat, anda menulis dan tulisan anda dibaca ramai peminat kelantan atau pasukan lain. Jd jgn kelirukan fakta yg akibatnya org akan menyalahi pihak yg belum tentu bersalah.

Dlm hal ini, anda perlu berada di tempat Datuk K..atau mudahnya disebut anda perlu berada di dalam 'kasutnya'. Barulah anda memahami knp Datuk bertindak sedemikian rupa.

Bolasepak bukanlah terikat pd 'game play' shj..tp paling pntg bagaimana pemain itu dpt ikut arahan jurulatih. Kerap kali isu disiplin kita dgr. Inilah yg menjadi tulang blkg kejayaan seorang player..dan isu yg anda bangkitkan ini ada kaitan sedikit sbyk dgn isu disiplin pemain.

Bg sy, biarlah kita kalah asalkan pemain kita betul2 prosfesional. Profesional inilah yg selalu dibangkitkan anda bukan??

Sy mencadangkan anda beberapa solusinya :

Pertama ; Anda terus bersemuka dgn Datuk K

Kedua ; Anda perlu 'homework' utk tulis artikel yg betul agar tidak mengelirukan pembaca

Sekian,,

Dari pandangan PMK (KDN)

Anonymous said...

Kelantan hard luck. Di T'ganu kena byk red card, so of course kena byk goal. Balik KB byk players tkleh main. Banyak pula chances tak menyebelahi.. sebaliknya Turtle manfaat peluang. What a pity to coach Datuk K. For sure, he has tried his best but unfortunately.. really HARD LUCK. Redho jerla... gergasi dunia pun ada kalanya kalah, bukan la sentiasa kalah, its part of football.

Anonymous said...

selngor 3 ganu 0

Anonymous said...

Memang Kelate hok celako jah sokong binatang india tuh (maafkan saya penulis blog, bukan semua india jahat)kaloh ko-peng po nok sebut pasal pengalaman..kepalo bapok dia royat gitu.

Kalau jumpa sek kelate sokong karutuh aku ni-pah palo seko2..tak soh jadi ore kelatan kalu benok po belakang parang gak...

October 16, 2011 6:25 PM
==============================
BERUK NI TULIS MCM SIAL. KALU ADA TELUR, KENALKAN DIRI LA. NAK TIPAH PALO OGHE, DLAM INTERNET BERANI LA.

Anonymous said...

penulis blog ni persoal kan profesional datuk karathu...tapi dimana profesional nya penulis blog ni?....perlu di akui penulis blog sukan kat malaysia ni kebanyakkan nya PANDAI KRITIK je...tp bila kena kritik sikit melenting...

Anonymous said...

man.KETENGAHKAN apa y sbnarnya krisis diantara DAnial dgn pihak pgurusan mahupun karathu sdiri,kitaorag nk tahu

Unknown said...

penulis pon sepatutnya pro la bila dikritik balek.. x payah la nak balas membalas kritikan. benda la lepas biarlah lepas. andai kata percaturan Dato M Karathu menjadi, tapi masih kalah mcm mana? bermakna percaturan Irfan Bakti lebih menjadi kan? dalam sukan(bola sepak terutamanya) itulah hakikatnya. Pada pendapat saya, percaturan Dato M.Karathu adalah terbaek pada malam itu. dua gol terengganu adalah hasil daripada serangan balas. dan Terengganu pula tampak bijak menggunakan peluang serangan balas yg ada.Kelantan nyata menguasai perlawanan sepenuhnya. Kelantan ketinggalan 2 gol tentunya turun dengan tujuan menyerang. kealpaan pemain pertahan dikala pasukan rancak melakukan serangan biasa berlaku. kesilapan ini nyata tidak boleh dikaitkan dengan kesilapan percaturan jurulatih. Dato M.Karathu telah membawa Kelantan dengan berjayanya. Kalau diimbas kembali,pada awal musim Kelantan dijangka tempang kerana kekurangan pemain yg bertaraf bintang. yg tinggal hanyalah Matyo. Tapi mcm yg Dato M.Karathu ckp, membawa Kelantan menjuarai Liga Super bukanlah sesuatu yg senang. Harap penulis boleh bersifat lebih terbuka.