Thursday, June 30, 2011

Taiwan Bangga, Berjaya Kesan Kelemahan Sebenar Malaysia


Kejayaan mendapatkan 1 gol yang cukup berharga, meskipun tewas, sudah cukup untuk menghadirkan ceria di wajah pengendali skuad Taiwan, Lo Chih Tsung, yang berpendapat memberi kelebihan buat pasukannya menjelang aksi timbal balik di tempat sendiri, 3 Julai ini.

Tatkala ramalan dan cakap-cakap awal mengatakan skuad di ranking ke 160 dunia itu bakal menjadi ‘lauk’ apabila berdepan skuad Juara Piala AFF, Malaysia, Chih Tsung nyata kagum dengan semangat dan komitmen tinggi ditunjukkan pemainnya untuk mengurangkan defisit gol, dan menganggap kekalahan 1-2 lebih daripada 1 keputusan terpuji.

“tiada siapa yang mahu bermain untuk tewas, kami pun sama, dan ini satu keputusan cukup besar buat kami. Saya boleh terima kekalahan 1-2, ini juga kelebihan bg kami (gol tempat lawan) memandangkan kami datang tanpa sasaran besar. Pasukan saya bermotivasi tinggi, ketinggalan 2 gol tidak mematahkan semangat kami, dan kini saya yakin kita akan dapat mara ke peringkat seterusnya..”.

“Malaysia pasukan yg bagus, Liga pun maju tak macam kami takde liga profesional, mereka mempunyai pemain bagus, kami pula kebanyakannya pelajar uni/kolej, amatur, tapi malam ini terbukti itu bukan pemisah sebenar. Malaysia gagal guna peluang mereka. dan kita juga dapat kesan di mana kekuatan, kelemahan, nampak di mana kepincangan mereka, ada 3 hari lagi, kami akan kaji dan cari strategi untuk menang nanti..”. – Lo Chih Tsung.

Po Liang, senjata Taiwan
Pada perlawanan semalam, Taiwan berjaya mendapatkan gol saguhati menuju babak akhir permainan menerusi rembatan kencang Cheng Po Liang menewaskan Sharbinee Allawee, gara-gara kelekaaan barisan pertahanan negara, malah bernasib baik tidak dihukum dengan gol penyamaan, apabila percubaan berbahaya lewat permainan Po Liang sedikit tersasar.

Justeru keyakinan Chih Tsung selepas tamat 90 minit pertama di Kuala Lumpur, ada asasnya, dan menaruh  harapan tinggi pemainnya mampu beraksi dengan semangat sama, Ahad ini.

1 comment:

Dunia Baru said...

dok rok bangga sajo...