Friday, June 3, 2011

Zaquan Bengang, Kejatuhan Prestasi Tiada Kaitan Rasuah : Azraai Khor


Sukar untuk mentelah apa sebenarnya sedang bermain di benak fikiran jurulatih serba boleh, Azraai Khor Abdullah, melihat nasib pasukan Juara Piala Fa dan naib juara Piala Malaysia 2010, Negeri Sembilan kendaliannya kini berdepan pelbagai spekulasi, dan ketidak-konsistenan prestasi tatkala musim Liga Super 2011 semakin hampir melabuhkan tirainya.

Gagal mempertahankan Piala FA, apabila tersingkir seawal pusingan kedua tewas menerusi sepakan penalti kepada Kuala Lumpur (ketika itu di bawah bimbingan Wan Jamak Wan Hassan), skuad Hoben Jang Hoben kini terperosok di tangga ke-10 daripada 14 pasukan Liga Super.

Dan pada ketika hanya 9 mata maksimum dapat dikutip dalam 3 perlawanan terakhir, kedudukan paling tertinggi dapat diintai skuad Azraai, hanyalah tempat ketujuh – itupun jika menang kesemua baki 3 perlawanan, manakala tiga pasukan di atas mereka – Felda Utd, Johor Fc dan T-Team mencicirkan mata.

Bercakap dengan Azraai – jurulatih yang cukup sporting dan merendah diri, beliau nyata tidak mahu spekulasi buruk dan segala cakap-cakap di luar padang mengganggu gugat tumpuan pemainnya.

“tentang isu rasuah tu, biarlah pihak berkenaan menjalankan siasatan, tak perlu kita buat spekulasi, saya tak mahu membabitkan diri, saya masih baru bersama pasukan ni, saya pun tak boleh nak komen apa..”.

“tapi so far saya tak nampak sebarang tanda pemain saya ada kaitan dengan rasuah, sebaliknya ia disebabkan masalah kecederaan ekoran jadual padat, kita tak cukup rehat, tak cukup pemain, Norhafiz Zamani, Mahathevan, Zaquan Adha, Ahmad Aminudin, terbaru Shafik Rahman, manakala Hairudin on-off cedera lutut, itu yang jejaskan prestasi pasukan, bukan perkara lain, sekarang kita ibarat Rusa tempang la..”, tegas Azraai.

Sebelum ini, kecoh diperkatakan tentang gejala bookie yang melanda pasukan Negeri Sembilan, apabila sekurang-kurangnya 15 pemain Piala Presiden Negeri Sembilan, mengaku menerima suapan Rm2,000 bagi beberapa perlawanan Piala Presiden, dan gejala itu turut dikaitkan dengan pemain skuad utama Liga Super dalam masa sama.

Perkara ini didedahkan sendiri oleh Presiden Persatuan Bolasepak Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hassan minggu lalu, yang disusuli laporan polis oleh pengurus pasukan, Bahari Abd Rahman.

Dalam pada itu, penyerang sensasi Negeri Sembilan, yang kini sedang merawat kecederaan ACL, Zaquan Adha Abdul Razak, ibarat kurang senang apabila ditanya sama ada beliau turut disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah berkaitan isu ini.

Ini jauh berbeza berbanding adik kembarnya, Aidil Zafuan, yang berkata sedia bekerjasama dengan SPRM andai diperlukan berbuat demikian.

Ketika ditanya SS, apa pandangan Zaquan jika benar pemain utama Liga Super Negeri Sembilan ada terlibat dalam gejala bookie, dan adakah dia turut disiasat SPRM, ini jawapan Zaquan.

“Terlibat apa? Sape yang terlibat? Eh, mana awak dapat cerita tak betul ni? Saya tak kena siasat apa-apa pun..”, jawabnya ringkas menerusi SMS, jawapan yang lari daripada soalan asal ditujukan kepadanya.

Zaquan kemudiannya tidak langsung membalas walau satu pun SMS, sekaligus menimbulkan persoalan terhadap tahap profesionalismenya menjawab persoalan wartawan.

Negeri Sembilan akan menentang T-Team di gelanggang sendiri Isnin ini, dan jika gagal mengutip mata penuh, skuad Rusa berpotensi dipintas Kuala Lumpur, yang ketinggalan dua mata di belakang.

1 comment:

egypt85 said...

N9 d awal musim dikatakan antara pasukan y akn mencabar pasukan2 lain tp itulah bola..diats kertas semua cntik..malah N9 d gelar real madrid mlysia..tp apekan daya mgkin nasib xmyelebelhi N9,diatas kertas mmg N9 lbh mantap dr team lain..cume bg saya harap team n9 xmncalar reputasi coach azrai..adakah selaps ni coach azrai akn mncari pasukan baru??