Saturday, April 7, 2012

Tengku Mahkota Kesal Nasib Menimpa Annuar, Sedia Jadi Perantara

Ekoran penggantungan 30 bulan oleh Jawatankuasa Tatatertib FAM ke atas Timbalan Presidennya, Tan Sri Annuar Musa, seorang lagi Timbalan, Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah melahirkan rasa kesal di atas apa yang terjadi dengan menyifatkan FAM seharusnya memberi keutamaan di dalam pembangunan bolasepak berbanding perkara remeh-temeh yang hanya 'membunuh' pembangunan bolasepak di negara ini. Berikut kenyataan akhbar baginda berhubung perkara ini :

Berikutan daripada beberapa peristiwa yang telah berlaku baru-baru ini, khususnya berkaitan dengan keputusan Jawatankuasa Disiplin FAM terhadap Tan Sri Annuar Musa, saya ingin menyatakan kekesalan saya keatas apa yang telah berlaku.

Memandangkan saya berada di luar negara semasa peristiwa ini berlaku, saya tidak mempunyai pengetahuan terperinci mengenai kejadian tersebut atau mengenai pendengaran yang diadakan pada 4 April 2012.

Sebagai penjelasan, kenyataan yang dibuat oleh saya pada 4hb Februari 2012 tidak sepatutnya diinterpretasikan sebagai satu arahan tetapi hanya semata-mata sebagai satu nasihat kepada semua pegawai-pegawai di FAM untuk menghormati Perlembagaan FAM dan untuk memastikan supaya kami mematuhi semua peraturan-peraturan yang jelas dinyatakan didalamnya.

Walaubagaimanapun, saya pasti bahawa Jawatankuasa Disiplin telah menjalankan penyiasatan yang lengkap terhadap tuduhan-tuduhan yang dikenakan dan mengenakan tindakan disiplin yang sesuai dengan cara yang telus dan mengikut undang-undang FAM.

Saya sesungguhnya mempercayai bahawa proses undang-undang yang sewajarnya telah dipatuhi.

Walaubagaimanapun, saya bersimpati dengan bekas Timbalan Presiden Yang Berbahagia Tan Sri Annuar dan saya pasti bahawa kenyataannya dibuat mengikut perasaan terhadap situasi tersebut, satu keadaan yang kami semua pernah mengalami. Minat yang amat mendalam di dalam bidang bola sepak boleh menyebabkan seseorang bertindak sedemikian. Mungkin ini adalah masa bagi kami untuk menyemak semula apa yang mugkin tidak lagi penting bagi masa depan pembangunan bola sepak.

Dengan itu, saya menawarkan diri saya sebagai pengantara untuk menamatkan kebuntuan ini dan membaiki apa-apa keretakan yang mungkin wujud disebabkan oleh insiden malang ini.

Kita mesti akui dan menghargai sumbangan-sumbangan dan usaha-usaha yang diberikan oleh Tan Sri Annuar untuk membangunkan sukan bola sepak di Malaysia khususnya bola sepak di Kelantan. Kita juga perlu mengkaji adakah keputusan ini akan merosakkan kerja-kerja baik yang dilakukan oleh Tan Sri Annuar demi membangunkan bola sepak di Kelantan dan adakah Persatuan Bola Sepak Kelantan akan mengalami kesan buruk daripadanya.

Adalah menjadi harapan saya bahawa kita boleh memberi tumpuan kepada faktor-faktor mitigasi yang wujud dan menyelesaikan perkara ini secara damai demi kebaikan bola sepak Malaysia.

Maka, kita mesti mempunyai sikap memandang jauh dan menumpukan perhatian keatas apa yang sebenarnya penting-kemajuan bola sepak Malaysia. Perhatian semestinya ditumpukan ke atas bola sepak semata-mata dan bukan perkara remeh- temeh.

~~Dato' Zainal Abidin Abu Bakar, Setiausaha Sulit KBDYM Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah.~~

Melalui kenyataan ini, jelas dapat dilihat Tengku Abdullah sendiri CONCERN akan hukuman yang dijatuhkan ke atas Annuar, tatkala di luar sana ada pihak lain yang tersenyum lebar melihat Annuar digantung. 

Menerusi kenyataan ini juga, MUNGKIN juga bermakna Annuar berpeluang untuk mengurangkan tempoh pengantungan kepada 6 bulan, kerana bagi kesalahan kedua, baginda Tengku Mahkota sendiri berkata ia bukan TITAH atau ARAHAN sebaliknya hanya nasihat kepada exco member. 

14 comments:

Anonymous said...

dengan ini beta kurangkan hukuman TSAM dengan penggantunggan selama 1bulan sudah memadai....

ibun_jogho said...

Sblm ni Taufik dan juak2nya termasuk Ajuddin kata TAM digantung 2 thn krn kritik, 6 bln krn langgar titah Tengku. Skrg Tengku bertitah pula kata2nya itu "... tidak sepatutnya diinterpretasikan sebagai satu arahan ..". Jd, skrg ape reaksi juak2 hakim tatatertib?

Takkan krn Tengku itu anak raja stiap kata2nya itu mnjadi arahan, mnjadi undang2? Kalu bgitu, apa2 yg dikatakan oleh TAM jg blh dianggap sbg "arahan", krn TAM jg adalah TIMBALAN PRESIDEN.

Persoalannya, di antara 2 timbalan terbabit, salah sorang drpnya, lebih tinggi pangkatnya. Jika bgitu eloklah distrukturkan skali lg hieraki pegawai FAM. (1)Presiden, (2) Presiden ii, (3)Timbalan Pres, (4)begitulah seterusnya..

Atau x payah 2-3 timbalan pres, ckup 1 shj.

Tertarik dgn komen Shebbie Sing, dlm Harian Metro, Sabtu, 7 April '12, m/s 83, bertajuk "MURAHNYA JAWATAN TINGGI DALAM FAM". Katanya, "Kritik ptg utk mcapai tahap serta taraf yg lbh tinggi. Krtikan jg ptg sbg batu loncatan ke arah kejayaan".

Sinisnya pula "... kini wujud kekosongan jawatan CEO di MSL, ... tp perlu dingat, hanya mrk yg tdk mpunyai pndpt sj dibenarkan mmohon". Shebbie mnambah, "Tanpa Tan Sri Annuar Musa, ada kkosongan sbg Pengerusi MSL, tp jawatan ini jg mmerlukan mrk yg tdk ada pndapat utk mmohon".

mdfaizal said...

oleh kerana bro adalah ex-wartawan media perdana. saya ingin bertanya:

Mengapa begitu sukar sekali nak baca/dengar berita yg kritik direct Presiden FAM??? Kenapa kalau bola kalah, yg selalu dikritik adalah jurulatih & pemain??

Tetapi kalau badminton, takraw, olahraga antaranya kalau tak perform. Media perdana ni berani keluar berita kritik Presiden BAM, PSM, KOM. Cakap tak bagus, kurang idea, suruh letak jawatan dsb.

Tetapi knp dgn FAM tak berani? FAM dah gagal dr 1984 dengan presiden sekarang.

Anonymous said...

kepada Presiden dan Exco-exco FAM, satu perkataan je aku nak kata:

FUCK YOU!

urji hashim said...

Tahukah anda, dari saya lahir ke dunia sampai saat ini, saya hanya kenal seorang Presiden FAM. Perdana Menteri pun dah 2x tukar maa...=)

Anonymous said...

Tu lah FAM. Wajah sebenar FAM, presiden dn kuncu2nya. Dari dulu lg, puak2 ni xsenang dgn kejayaan kelantan. Sikit2 denda, gantung dn mcm2. Akhirnya mereka berjaya jatuhkan TSAM dgn perancangan teliti. Mereka gunakan media sbgai perangkap sama spt sathia pnh kena dulu. Asal kelantan, mesti dajal2 ni cuba jatuhkan.

Satu kata utk presiden

SEMOGA KAU CEPAT MAMPUS

Anonymous said...

aiman, aku dengar azudin dan haji fuad sekarag cari jalan tututp kesalahan seterusnya - bayaran rm2000 yang dikenakan., dah banyak kesalahan mrk dua ini tapi presideh terus dulabui/bohongi. masalah insuran masih belum ada penjelasa,,,,,.
ini baru ini saya dengan kedah terima surat dari kwsp kerana tak bayar kwsp pemain. yang ajaib, surat dihantar kepada salomi, orang kanan azudin. kenapa? dia masih di kafa ke? kalau ya macam mana kerja kat fam?

Anonymous said...

acu demo tnya sek2 fam ni.kes pnyokong johor fc pekong btol tu lgu mno? xkn senyap gtu jah..xkn fam babi ni xser dendo lasung ko johor fc..klu klate wat slh puok2 batok ni cpt plok nk dendo..baso nate gilo fam

Anonymous said...

Azzuddin minta TSAM bayar kos perbicaraan pada 4/4 sebanyak RM 2,124 tapi bila diminta mengulas hal ini ada yang mengata TSAM "MENGARUT" sekarang ini rakyat mahu tahu siapa yang mengarut Azzuddin atau Tuanku Presiden yang mengarut

Anonymous said...

aku dk tgk dale srt kaba loni xdok pn dk tulis kes pnyokong srawak timbok polis..FAM pn snyap xkato gapo pn..klu kes pnyokong klate pekong bedil smggu msk dale srt kaba n brita dk ule crito samo jah..puok2 media dk wat gapo,xbsunggoh mano nk tlis brito.acu wat isu supo klate etek eh..bia gege glegok..

Anonymous said...

Di stadium Perak pada 17/3 baru2 ini semasa Kelantan lawan Perak saya kira tak kurang drpd 15 das bedilan mercun dilepaskan oleh penyokong tuan rumah, kini dah hampir sebulan, senyap gitu saja, apa boleh buat nasib kita org kelate....

wandisini said...

bukan arahan...tapi kenapa orang di FAM buat keputusan lain dan cakap lain lak,,katanya melanggar titah sultan.
presiden lak tak bersetuju tengku abdullah jadi orang tengah

Anonymous said...

payah dh nak cari org yg hebat dan berkaliber mcm TSAM..mampu mentadbir b.sepak dgn baik..cth kelantan dr xde pape smpai jd teraju liga malaysia belakangan ini..

Anonymous said...

aduhai