Monday, August 29, 2011

I’m The Best, Belum Ada Jurulatih Mampu Cabar Rekod Saya


Dikenali sebagai jurulatih serba boleh dengan TRACK RECORD yang boleh dibanggakan dan pastinya dicemburui oleh mana-mana jurulatih lain, K.Devan tidak dinafikan boleh diangkat sebagai salah seorang jurulatih terbaik di Liga Malaysia.

Seorang yang mudah mesra, senang berbicara dan senang berkongsi pandangan – pastinya ramai yang sedar betapa Devan juga merupakan seorang dikenali sebagai seorang yang lantang bersuara, pantang dikritik, dan gemar mencetus perang psikologi – sifat yang menjadikannya popular bukan sahaja di kalangan peminat bolasepak tempatan, juga media. 

Devan kebiasaannya tidak akan bercakap besar mengenai kemampuan pasukannya tetapi sekadar memuji ala kadar, dan gemar mengagungkan, bercakap tentang kelebihan dan kelemahan pasukan lawan - antara cara dia mencetus mainan psikologi dengan setiap tutur katanya pasti mempunyai makna yang tersirat, hingga adakalanya dia dilabel bongkak, bangga diri, angkuh atau apa sahaja perkataan yang sama waktu dengannya.

Baru-baru ini, selepas bertekak hampir setengah jam bersama penulis dan editor sebuah stesen tv tempatan mengenai statistik pertemuan Selangor – Kelantan, yang tiba-tiba menjadi topic panas hinga dia dilabel biadap oleh stesen TV berkenaan, Devan akhirnya berjaya COOL DOWN dan duduk berborak panjang, melawak bersama SS.

“lain kali kalau u nak tulis, u jangan la tulis pasal statistic pertemuan. u tulislah pasal pencapaian seseorang jurulatih, I nak tanya u tahu tak siapa jurulatih terbaik di Liga Malaysia? U tahu tak siapa jurulatih di Malaysia yang menang paling banyak piala? U ada simpan tak statistic tu? u cakap u buat homework kan, so u mesti tahu siapa jurulatih terbaik itu..”. – K.Devan.

Terus-terang, memang SS tiada buat homework tentang jurulatih paling berjaya dalam liga tempatan, dan rupa-rupanya jurulatih yang dimaksudkan Devan, adalah dirinya sendiri.

“mana ada jurulatih lain pernah menang banyak piala macam saya menang, saya menang Liga Super 3 kali bersama Negri Sembilan (2005), Selangor (2009,2010), Piala FA dengan Selangor (2009), Liga Premier dengan Kuala Muda NAZA (2008), Piala Sumbangsih bersama Selangor 2009 & 2010..”.

“itu belum campur masa saya menang Piala Presiden dengan N.Sembilan, saya jurulatih Piala Presiden sebelum jadi chief coach Negri, selain pingat Naib Juara, u check tengok Karathu menang berapa kejuaraan, Sathia menang berapa, even Azraai Khor menang treble dua musim berturut-turut pun baru 6 piala, saya berapa? So bukan kah saya terbaik di Liga Malaysia..?”.

Sesungguhnya, rekod Devan diakui cukup menakjubkan – 3 trofi Liga Super, 2 trofi Piala Sumbangsih, 1 trofi Piala FA, 2 trofi Piala Presiden dan satu-satunya piala yang belum ada dalam almari koleksi kejuaraan Devan, Piala Malaysia dan dia berazam menoktahkan penantian lama itu musim ini, dengan membawa Selangor merangkul kejuaraan ke-33.

Bimbing Selangor muncul Juara Piala FA 2009
Paling hampir, adalah ketika dia membimbing Negeri Sembilan mara ke final Piala Malaysia 2006, sebelum tewas kepada Perlis dengan jaringan 1-2 di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Andai berjaya membawa pulang Piala Malaysia musim ini, Devan boleh diiktiraf selaku jurulatih paling sempurna dalam sejarah liga tempatan (menang semua kejuaraan utama), namun jika gagal menjawablah anda dengan Persatuan Bolasepak Selangor nanti. 

p/s : Kepada semua pembaca/pengunjung, SS mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin, moga hubungan sesama kitta bertambah erat, insyaAllah.

18 comments:

Anonymous said...

segar angin k.devan jarang2.. Kesian jgk .. Kah3x

Anonymous said...

homlar2 demo biso.. Kalu xgoyak biso kea nyetokk.. Haha

Anonymous said...

hahaha
ko bajet power je lebey!!!

Anonymous said...

Deii aneh.. u berak dalam bakul u angkat sendiri ke citttt.... busuk punya kaki

Anonymous said...

agah nate keling gilo ni kecek.. mene banyok pialo pn pialo x soho.. kecek besar taek pade jubo nate keling bengo neh

Anonymous said...

takat liga msl ta yah gah la!!!

sathia said...

gano SS jilat jubo devan ni. Hahahaha

Anonymous said...

sathia ayat demo xsedap dgr .. Xhormati penulis langsung... Demo nk suruh aiman puji karathu sokmo berat la lgutu..

Anonymous said...

xdop pekdoh duk puji nate kling agah tu.. puji karatu xpo mugo dio xkecek agah.. coach nate jenih gpo la baso nte akat ekor sediri..

Anonymous said...

xdo citer pasai Kelate nk ambik apek lebih awai ka drpd FAM utk saingan piala malaysia kali nie? tengah hangat isu nie..

Anonymous said...

fam xse lps apek.. harap maklum

Anonymous said...

selamat raya bro admin...takde topik baru ke??

Anonymous said...

penulis masih dalam mod raya atau penulis takde modal skrg? Haha

Anonymous said...

penulis kna tutup mulot dgn kdegawan..

Anonymous said...

ok la tu.. ari tu admin agkt bakul sndiri psl rekod pertemuan kelantan-selangor.. skrg nie.. devan agkt la bakul sendiri psl rekod piala dia.. skrg da 1-1..

Dunia Baru said...

hahhahaha..lucu jugak k devan nih..hehehe....

Dunia Baru said...

adus...kaloh lagii...!!!

Anonymous said...

piala malaysia x ajin menang nk kecek plg hebat