Saturday, May 26, 2012

Malaysia Senarai Barisan Terkuat Termasuk 3 Import



Menjelang Kejohanan Ragbi 5 Negara Asia (Divisyen 2 & 3), jurulatih ragbi negara, Boon Hoon Chee, mengumumkan senarai 24 pemain, termasuk tiga pemain import dari Fiji yang diberi kepercayaan untuk mengalas cabaran di kejohanan yang akan membuka tirai pada 30 Mei itu.

Hoon Chee, yang mengakui berdepan tugas sukar memilih 24 pemain itu dari senarai awal 35 pemain, berpendapat semua pemain telah diberi peluang sama rata untuk memikat panel kejurulatihan ketika perlawanan persahabatan menentang Pilihan Kelab Diraja Selangor (RSC), yang juga bertindak sebagai sessi terakhir pemilihan pemain pada Khamis lalu.  

Perlawanan itu yang merupakan perlawanan pertama skuad ragbi negara sejak menjalani latihan pusat sejak 14 Mei lalu, turut memberi ruang kepada Boon Chee untuk mengenalpasti dan memperbaiki sebarang kesilapan di dalam pasukannya, ketika tinggal hanya beberapa hari sebelum berlangsung perlawanan separuh akhir menentang China.


Hoon Chee turut mengariskan kelebihan beraksi di gelanggang sendiri dan keserasian antara pemain, sebagai dua faktor yang menguatkan keyakinannya bahawa Malaysia mampu menewaskan China seterusnya layak ke final, meskipun tidak mempunyai gambaran jelas mengenai kekuatan dan kelemahan pasukan lawan itu, Boon Chee optimis pemainnya berupaya menandingi China dari segenap aspek dan seterusnya mengesahkan tiket beraksi di final.

“Saya pasti China tidak akan memberi laluan mudah, mereka akan beri tentangan sengit, sebab kita sama-sama nak merebut tiket final, sama-sama mahu layak ke Divisyen 1, tetapi dengan kelebihan yang kita miliki, saya cukup yakin dengan peluang kita, saya boleh kata ianya 60-40. Kita tidak tahu kekuatan sebenar mereka, yang saya tahu pemain mereka agak besar, tetapi kita boleh menandingi mereka,” ujar Hoon Chee.

Dalam pada itu, Kini Rasasolosolo dari Fiji, yang sudah 7 tahun beraksi bersama pasukan negara berkata motivasi di kem negara ketika ini cukup tinggi, dan melaungkan keyakinan Malaysia akan menamatkan saingan Divisyen 2 selaku juara.

Kini Rasasolosolo
“Kita pernah menewaskan mereka sebelum ini, jadi tidak ada sebab kita tidak dapat mengulanginya, pemain semua cukup komited dan tidak sabar menanti kejohanan bermula. Keserasian dan persefahaman antara pemain juga berada di tahap terbaik, kawan-kawan saya ada yang sudah 8 atau 9 tahun bersama pasukan, jadi sepatutnya kita tiada masalah, Malaysia boleh muncul juara,”.  

Senarai penuh skuad yang akan membawa cabaran di A5N :

Ketua Jurulatih : Hoon Boon Chee
Pengurus : Suhaimi Zainudin

Pemain : Mohd Shahir Ahsraf Rusli (Kapten), Md Khuzaidi Abdullah, Azman Osman, Badrul Musa, Amadis Chong, K.Dineswaran, Helbarth Jemlit, Khairul Nizar Shamsudin, Kini Rososolosolo, Megat Zubaidi Buang, Mohamad Amin Jamaludin, Mohamad Nazeer Nesharah, Farid Syazwan Abu Bakar, Mohd Hafizh Zainal, Zulkifli Azmi, Nizard Mohd Noor, Razif Zainol Abidin, Shafiq Marican Ariffin, Muhammad Fazrin Noor Zaid, Nathaneal Tan Aik Ming, Ras Suhael Nur Rahim Razbi, Ras Hurairah Razbi, Timoci Nacocula, Veliameveto Tuinivanua


No comments: