Tuesday, May 22, 2012

Hatrik Shahrin Majid Ikat Arena

Yayasan Kebajikan Atlet Kebangsaan (YAKEB) dan Astro Arena menyajikan aksi menghiburkan dalam satu perlawanan persahabatan di Stadium Nasional Bukit Jalil semalam, yang berkesudahan dengan keputusan seri 3-3.

Rashid melayangkan badan menyelamatkan percubaan Arena
Tanpa kelibat beberapa pemain utama seperti Zainal Abidin Hassan, Datuk Soh Chin Aun, Reduan Abdullah, Khalid Ali, Dollah Salleh, dan K.Gunalan, YAKEB diketuai bekas pemain skuad Olimpik, Bakri Ibni menunjukkan usia bukan faktor ukuran di dalam menyajikan aksi bertenaga persis zaman kegemilangan mereka suatu ketika dahulu.

Aksi penjaga gol, Rashid Hassan umpamanya ketika melayangkan badan menepis keluar percubaan pemain lawan, pastinya mengembalikan nostalgia silam, selain kelibat ibarat ‘lipas kudung’ Karim Pin, gandingan utuh dua rakan karib di barisan pertahanan – Mat Zan Mat Aris & Razip Ismail - aksi ala Ashley Cole pemain skuash negara, Azlan Iskandar dan sentuhan pemusnah Shahrin Majid, antara detik-detik yang mewarnai perlawanan pertama YAKEB bagi tahun 2012 ini.

Pemain bergambar kenangan
“kita ni ex-national, ada kelebihan dari segi pengalaman. Pada usia kita ni, pengalaman itulah yang harus digunakan sebaiknya, tak perlu push terlalu kuat, kita tahu kemampuan kita setakat mana. Biar orang-orang muda yang push, kita yang dah veteran guna pengalaman, guna akal, control ball, main rileks, jangan pressure diri sendiri,” ujar Bakri sebelum mula perlawanan.

Pada perlawanan yang berlangsung tiga babak itu, YAKEB mendahului 1-0 hasil jaringan bekas penyerang berbisa tanah air, Shahrin Majid sebelum Arena yang diwakili pemain seperti Azlan Johar, Nazzab Hidzan,  pengulas sukan Shaukei Kahar, selain tenaga kerja termasuk wartawan Astro Arena menyamakan kedudukan pada babak ketiga.

Kedudukan itu tidak bertahan lama, apabila Shahrin yang masih lincah pada usia 38 tahun melakukan percubaan jarak jauh yang mengegar gawang Arena, sebelum kedudukan kembali terikat 2-2, dua minit kemudian.

Gawang YAKEB kawalan Rashid Hasan bocor lagi 10 minit kemudian, untuk Arena mendahului 3-2, namun Shahrin memastikan YAKEB tidak berputih mata di gelanggang sendiri, menerusi gol cantik selepas memperdayakan beberapa pertahanan lawan di minit akhir permainan untuk keputusan akhir, 3-3.

Saya (penulis) yang beraksi di posisi sayap kiri untuk YAKEB lebih kurang 10 minit di babak ketiga, hampir pitam mengejar bola hantaran jauh Shahrin dan Razip Ismail gara-gara semput dan tidak fit - tetapi ia tetap pengalaman cukup hebat untuk beraksi di padang SNBJ yang pernah menjadi saksi kehebatan pemain seperti Samir Nasri, Robin Van Persie, Didier Drogba dan Wayne Rooney.

No comments: