Tuesday, January 7, 2014

Kemelut Silat Semakin Parah, 'Ikan Patin' dan Kuncu-Kuncu Perlu Berundur

Perkongsian daripada seorang sahabat saya, yang merupakan bekas pesilat terkemuka tanah air dan pemenang pingat emas di Kejohanan Dunia di Jakarta 2000, Zakri Ibrahim.

Sukan Pencak Silat Sukan Sea Myanmar, ulasan dan rumusan dari saya untuk anda sejenak berfikir, dan saya yakin yang ada kepentingan sebelah ikan patin akan tidak menyokong. Apapun, saya berhak komen demi silat dan pembelaan ini harus diberi kepada nasib pesilat.

1. Pesilat negara memang terbaik, tetapi mereka tertekan dengan pengurusan yang ada. Mereka pendam kesemua masalah dan tindakan digugurkan akan diambil jika mereka bersuara. Hasilnya, sekarang tekanan dalaman menjadi punca mereka tidak dapat fokus.

2. Walaupun sekadar mendapat 2 emas, tahniah kepada pesilat tetapi 2 emas itu kita pun tahu bagaimana terhasil dengan penuh tersirat.

Sasar tiga emas, tetapi hanya dua dibawa pulang itupun dua-dua menerusi kemenangan percuma.

3. Kebenaran dan kebatilan telah menjelma, apabila kita melakukan hal-hal tersasar dari kebenaran dan keadilan, Allah dah hukum akannya.

4. Saya dah bersuara atas kebenaran sebab saya mengenali siapa mereka, tetapi bila kita bersuara, marah, tak terima, akhirnya inilah hasilnya. Kebenaran dah muncul.

5. Di mana hasil proses pendedahan yang anda lakarkan hingga ke negara Eropah, Asia tetapi hasilnya gagal! Pembaziran RM rakyat..

6. Jalan penyelesaian terbaik, undur dir, mengaku kesilapan diri sebab kita manusia, minta maaf dan janji tak ulangi lagi. ...atur mengatur...

Saya yakin jika anda ikan patin dan kuncu-kuncunya berundur dari arena yang libatkan pesilatan atasan (tumpu pada negeri anda sahaja OK) maka In Shaa Allah pencak silat akan kembali bersinar seperti dulu-dulu.  Lakukan demi silat Malaysia, bukan kepentingan peribadi.

Siapakah ikan patin dan kuncu-kuncu yang dimaksudkan? Apakah kemelut yang sebenarnya melanda PESAKA sehingga Malaysia yang dahulunya ligat dalam melahirkan jaguh silat serantau dan dunia kini hanya mampu meraih dua emas 'percuma' dari Myanmar?? Sampai bila keadaan ini akan berterusan?

Benarkah Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin juga tidak boleh berbuat apa-apa mengenai perkara ini? Apa kesudahannya, adakah akan dibiar tidak berungkai kemelut ini?

Mengenai Zakri Ibrahim

Gambar yang dirakam ketika penulis dan Zakri sama-sama menunaikan umrah pada 2011. 
Nama Zakri cukup sinonim di arena seni mempertahankan diri warisan budaya Melayu sejak zaman-berzaman ini apatah lagi berkecimpung selama 26 tahun iaitu sejak berusia 17 tahun, pelbagai kejayaan diraihnya sehingga saat menoktahkan karier pada 2004.

Bermula sekadar mempelajari ilmu mempertahankan diri yang sememangnya menjadi kebanggaan anak melayu ketika itu, Zakri atau lebih glamer dengan panggilan Cikgu Zack mula mewakili negara dalam acara Pencak Silat (Olahraga) sejak 1987, ketika itun usianya 19 tahun.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Cikgu Zack, anda boleh klik pautan ini (klik sini) yang disiarkan Suara Sukan pada Mei 2011. 

No comments: