Sunday, July 7, 2013

Hazizi mahu sarung jersi negara

Impian mahu menyarung jersi negara terus membara dalam diri Hazizi Mansor meskipun gagal membantu pasukannya, Selangor merealisasikan sasaran mara setidak-tidaknya ke final pertandingan futsal Sukan Malaysia ke-16.

Anak muda berusia 19 tahun yang berasal dari Sentul ini adalah antara nama yang kian meningkat naik dalam dunia futsal tanah air setelah mula mencipta nama dengan mewakili Felda KSR Cempaka dalam saingan Liga Futsal Kebangsaan Felda (LFK) 2011.


Sepertimana pemain lain, Hazizi tidak mahu bakat yang ada padanya sekadar menghiasi arena futsal tempatan sebaliknya bertekad memikat hati jurulatih skuad kebangsaan, Maizal Hairi Marzuki agar dia turut beroleh peluang untuk mempamer bisanya di pentas antarabangsa kelak.

“Ketika mula aktif bermain futsal sekitar usia 16 tahun saya cuma anggap ia sebagai aktiviti riadah yang sihat. Tetapi bila sudah beraksi dalam Liga Futsal Kebangsaan, mula didedahkan kepada pertandingan-pertandingan kompetitif, jurulatih kesan bakat yang ada pada saya, memberi saya galakkan, secara tidak langsung saya semakin serius untuk berjinak dengan sukan ini.

“Saya mula beraksi dengan KSR Cempaka yang beraksi dalam Liga Futsal dua tahun lalu, tahun ini saya akan mewakili MPSJ. Sebelum ini pernah dipanggil untuk skuad SUKMA Selangor pada 2011, tetapi sekadar berada dalam senarai menunggu. Hanya pada tahun ini, saya pergi pemilihan dan melekat di dalam skuad SUKMA.


“Jadi apabila sudah sampai tahap ini, beraksi di LFK, SUKMA, saya tidak mahu perjalanan saya sebagai pemain futsal terhenti di sini. Pastinya saya berharap dapat terus menunjukkan peningkatan dan berjaya untuk memikat panel kejurulatihan skuad kebangsaan. Itu adalah harapan saya dan pastinya sangat teruja jika ia menjadi kenyataan,” kata Hazizi yang menuntut dalam bidang pengurusan sukan di UNISEL Shah Alam.

Pada SUKMA ke-16 di Kuala Lumpur tahun ini, Hazizi dilabel sebagai pemain tonggak oleh jurulatihnya, Noraidiazhar Sulaiman yang menyifatkan Hazizi sebagai pemain yang mempunyai prospek untuk lebih menyerlah di masa akan datang.  

Mengenai perancangan masa depan, Hazizi yang merupakan anak keenam daripada tujuh beradik berkata dia bercita-cita menjadi seorang ahli perniagaan yang berjaya.

No comments: