Friday, July 5, 2013

Sabah mahu lunas hutang lama

Gelaran juara pertandingan futsal wanita Sukan Malaysia akan ditentukan oleh Sabah dan Wilayah Persekutuan selepas kedua-dua pasukan melepasi halangan separuh akhir pada Jumaat.

Sabah, bimbingan Laini Ahing mengejutkan Kedah 4-2 pada aksi yang berlangsung sebelah pagi dan terpaksa menunggu hampir 4 jam untuk mengetahui siapakah lawan mereka di pentas akhir – sejurus Wilayah mengesahkan kemenangan 7-0 ke atas Perak, Laini berkata ini adalah pertemuan final yang diidamkan skuadnya.

Sabah tewaskan Kedah. Foto : DuniaFutsal.my
“Memang kami harapkan untuk jumpa Wilayah. Kami ada hutang mahu dibayar. Dua tahun lalu kami disingkirkan Wilayah di peringkat separuh akhir dan kami juga tewas perlawanan peringkat kumpulan tiga hari lalu. Kali ini kami lebih bersedia, pemain semuanya optimis, peluang terbuka sama rata dan kami tidak gentar dengan mereka,” kata Laini.

Pada aksi separuh akhir, Sabah yang turun dengan status underdog dua kali mendahului Kedah yang sebelum ini garang menguasai Kumpulan A dengan rekod bersih empat kemenangan menerusi jaringan Ji Fedalliah Clarita dan Usliza Usman.

Kedah bangkit mengikat kedudukan 2-2 namun gagal menterjemahkan sentuhan jaringan sama yang menyaksikan mereka meledak 31 gol di peringkat kumpulan sebaliknya Sabah yang menyerang menerusi serangan balas menambah dua lagi jaringan menerusi Fedalliah dan Levella Julia Jelus.

“Kedah membuktikan kehebatan mereka apabila membelasah semua lawan di peringkat kumpulan. Mereka menewaskan juara bertahan Selangor 6-1, jadi memang kita tunjukkan rasa hormat tetapi bukan rasa gentar. Kita menyekat dominasi mereka dengan kelajuan dan fizikal pemain kami yang lebih bagus seterusnya menjaringkan gol menerusi serangan balas.”

Dalam satu lagi aksi, Wilayah bersahaja membenam cabaran naib juara Kumpulan A, Perak 7-0 sekaligus kekal sebagai satu-satunya pasukan belum tewas di SUKMA ke-16 ini dan mengulangi pencapaian muncul finalis pada 2011.

Wilayah 7-0 Perak. Foto : DuniaFutsal.my
Pada 2011, Wilayah berputih mata di pentas final apabila gagal menandingi kehebatan Selangor yang gah mencatat kemenangan 3-0 seterusnya memenangi pingat emas justeru kali ini mereka mendapat peluang untuk menebus hampa lalu. 

No comments: