Wednesday, July 3, 2013

Kedah, Wilayah ke separuh akhir (wanita)

Kedah dan Wilayah Persekutuan mengulangi pencapaian 2011 apabila ke separuh akhir pertandingan futsal wanita Sukan Malaysia (SUKMA) ke-16 tatkala juara bertahan, Selangor semakin hampir ditunjukkan jalan keluar meskipun mempamer kebangkitan lewat untuk mencatat dua kemenangan besar ke atas Terengganu dan Pulau Pinang.

Kedah yang membenam Selangor 6-1 diikuti kemenangan bergaya 10-0 ke atas Pulau Pinang pada hari pertama, meneruskan rentak garang mereka apabila menjadikan Terengganu sebagai mangsa dengan merakamkan kemenangan 12-1 untuk mendahului Kumpulan A dengan maksima 9 mata dari 3 perlawanan.

Jurulatih Kedah, Khatul Anuar berkata ketajaman sentuhan penyudah pasukannya yang menjaringkan 28 gol dalam 3 perlawanan adalah cukup menakjubkan dan kini sudah berkira-kira merehatkan beberapa pemain utama menjelang perlawanan terakhir menentang Perak pada Khamis.

“Ia pencapaian yang sangat baik melangkah ke separuh akhir selepas hanya tiga perlawanan. Tetapi jangan cepat berpuas hati kerana kita perlu menamatkan aksi kumpulan sebagai juara. Pemain-pemain kesemuanya boleh menjaringkan gol, kita tidak sandarkan pada seorang atau dua pemain semata-mata, jadi saya mungkin boleh merehatkan pemain tertentu dan mencuba gandingan baru nanti.

“Sasaran awal kami apabila datang ke sini adalah menang pingat gangsa dan memperbaiki pencapaian lalu. Kini sudah berada di separuh akhir, saya yakin sasaran itu boleh direalisasikan jika pemain menunjukkan semangat yang sama sehingga akhir,” ujar Khatul.

Foto :DuniaFutsal.my
Perak dan Selangor masing-masing mengutip 6 mata untuk mengekori Kedah di belakang, tetapi kelebihan nyata milik Perak ketika ini di mana mereka masih memiliki dua perlawanan dalam tangan dan hanya perlu satu mata sahaja untuk mengiringi Kedah ke separuh akhir, sedangkan Selangor sudahpun beraksi kesemua empat perlawanan.

Selangor tewas kedua-dua perlawanan pertama mereka namun bangkit membelasah Pulau Pinang 5-0 diikuti kemenangan 4-0 ke atas Terengganu manakala Perak pula menang dua perlawanan pertama apabila mencatat kemenangan 6-3 ke atas Terengganu dan 4-3 ke atas Selangor.

Bagi aksi Kumpulan B, Wilayah Persekutuan yang merupakan finalis dua tahun lalu mencatat dua kemenangan hari ini selepas mengutip empat mata pada hari pertama – mereka menewaskan Pahang 8-1 dan kemudiannya meneruskan kecemerlangan dengan menewaskan Negeri Sembilan 3-1.

Dengan kutipan 10 mata, Wilayah Persekutuan mara selaku juara kumpulan manakala satu lagi slot menjadi rebutan antara Johor dan Sabah.

No comments: