Saturday, July 6, 2013

Pulau Pinang kejutkan Wilayah untuk raih emas

Pulau Pinang menoktahkan lakaran kejutan yang dicipta mereka di Sukan Malaysia (SUKMA) ke-16 dengan penuh bergaya apabila merangkul pingat emas pertandingan futsal lelaki dengan menewaskan pasukan pilihan, Wilayah Persekutuan 5-1 pada aksi final.

Selepas mengejutkan Selangor menerusi tendangan penalti pada suku akhir, Pulau Pinang meneruskan langkahan mereka ke final dengan menjadikan Pahang pula sebagai mangsa namun kemenangan ke atas Wilayah nyata sama sekali di luar dugaan apatah lagi Wilayah yang membariskan beberapa bekas pemain kebangsaan turun sebagai pilihan utama.

Foto : DuniaFutsal.my

Pulau Pinang bimbingan Abdul Ghaffar Hoosein nyata bukan pasukan sama yang diratah 3-7 pada aksi peringkat kumpulan tempoh hari sebaliknya menampilkan perwatakan garang yang jelas memerangkap percaturan jurulatih Wilayah, Qusmaini Nor Rusli.

Terdahulu pada aksi penentuan tempat ketiga, Pahang menewaskan Johor 10-5 untuk merangkul pingat gangsa.    

Kekalahan skuad lelaki Wilayah juga bermakna mereka gagal mengulangi pencapaian skuad wanita yang cemerlang merangkul emas dengan tampil garang membelasah Sabah 6-2 untuk menebus hampa sekadar meraih pingat perak pada 2011.

Aksi sengit yang dijangka nyata meleset apabila anak buah Mohd Faizul Abdul Ghaffar mendominasi perlawanan dari sepak mula dan mudah mendahului 4-0 pada babak pertama menerusi jaringan Siti Asnidah Zamri, Hanis Farhana Shamsul dan dua gol jaringan Farahiyah Ridzuan.

Foto : DuniaFutsal.my
Meskipun menjaringkan satu gol menerusi Usliza Usman, Sabah tidak berupaya menterjemahkan kebangkitan sebaliknya Wilayah terus selesa dengan menambah dua lagi gol menerusi Hanani Adriana Shamsul dan Zurain Kamarudin untuk kedudukan 6-1 – gol jaringan Ji Felicia Clarita sekadar menjadi gol saguhati buat pasukan dari borneo itu.


Pingat gangsa pula menjadi milik Kedah yang menewaskan Perak 3-1 pada penentuan tempat ketiga. 

No comments: