Thursday, July 4, 2013

Pahang gegar Terengganu, Johor bernasib baik

Pahang menempah tiket ke suku akhir pertandingan futsal lelaki Sukan Malaysia (SUKMA) ke-16 dengan penuh bergaya apabila empat gol jaringan Mohd Azrol Hairun membantu skuad Tok Gajah membelasah seteru Pantai Timur, Terengganu, 8-1 sekaligus menjuarai Kumpulan C.

Jurulatih Pahang, Mohd Yazeed Hamzah berkata : “Sudah saya katakan, saya kenal pemain saya dan saya tahu mereka akan lakukan apa yang patut pada hari ini. Walaupun saya tahu kami boleh mencatat kemenangan, saya tidak jangka kami akan menang sampai 8 gol kerana Terengganu bukan calang-calan pasukan. Apa yang saya pesan pada mereka, main seperti biasa, sudahkan setiap peluang.

Foto : DuniaFutsal.my
Pahang akan bertemu naib juara Kumpulan B, Perlis pada aksi suku akhir – Perlis mengesahkan kemaraan setelah mencatat kemenangan dramatik 6-5 ke atas Pulau Pinang.

“Kini tumpuan kami adalah menentang Perlis di suku akhir. Perlis adalah pasukan yang sukar diduga kekuatan mereka jadi saya berharap pemain akan meneruskan prestasi cemerlang sepertimana ditunjukkan hari ini,” kata Yazeed.   

Dalam pada itu, kekalahan besar bagaimanapun tidak menjejaskan slot suku akhir buat Terengganu yang turut perlu berterima kasih kepada Kedah yang menewaskan Sarawak 5-3 apatah lagi tiket ke suku akhir dari Kumpulan C sebelum ini menjadi pertarungan tiga penjuru membabitkan Terengganu, Pahang dan Sarawak.

Namun, jurulatih Sang Penyu, Zulharisam Awang sedikit terkilan dengan keputusan pengadil yang melayangkan kad merah kepada tiga pemainnya – Putera Muhammad Faris Anuar, Fuad Mamat dan Muhammad Shafiq Hashim seterusnya bakal terlepas aksi menentang Johor di suku akhir.

“Kad yang dilayangkan semuanya tanpa amaran, foul je terus layang kad merah. Sepatutnya pengadil beri amaran lisan terlebih dahulu. Ini sedikit menjejaskan prestasi pasukan, moral jatuh dan kini saya perlu mencatur strategi lain untuk aksi suku akhir.

Pengadil cetus kontroversi. Fotop : DuniaFutsal.my
“Begitupun, saya percaya barisan pemain yang kita bawa ke SUKMA boleh galas tanggungawab dengan baik. Kita tidak akan menjadikan ini alasan untuk mengalah, menentang Johor kita masih dengan misi sama menempah tiket ke separuh akhir. Ia memang bukan laluan mudah, tetapi bukannya mustahil,” kata Zulharisam.

Terdahulu, Johor yang hadir dengan status juara bertahan dibelasah Selangor 4-0 namun kegagalan Sabah menewaskan Perak membolehkan skuad dari selatan tanah air itu bernasib baik untuk meneruskan  kemaraan dan menghidupkan misi mempertahankan emas.

Selangor menjuarai Kumpulan A dengan maksima 9 mata dari 3 perlawanan, manakala Wilayah Persekutuan membelasah Negeri Sembilan 5-1 untuk muncul juara Kumpulan B – dua lagi slot suku akhir dilengkapkan Pulau Pinang dan Kedah yang mara atas kapasiti sebagai dua pasukan tangga ketiga terbaik.

Jadual suku akhir pada Jumaat :
9 pagi : Kedah lwn Selangor
10.15 pagi : Pulau Pinang lwn Wilayah Persekutuan
4.15 ptg : Perlis lwn Pahang

5.30 ptg : Terengganu lwn Johor

No comments: