Tuesday, July 2, 2013

Futsal : Pesta gol pada hari pertama

Hari pembuka tirai pertandingan Futsal Sukan Malaysia (SUKMA) ke-16 di Kuala Lumpur menyaksikan kenduri gol apabila sebanyak 89 gol terhasil daripada keseluruhan 13 perlawanan membabitkan kategori lelaki dan wanita yang berlangsung di KSL Sports, Puchong.  

Dalam aksi kategori lelaki, Johor memulakan misi mempertahankan pingat emas dengan rentak goyah apabila diikat 3-3 oleh lawan dari Borneo, Sabah tatkala seteru utama, Selangor melaungkan amaran awal dengan kemenangan mudah 3-0 mengatasi Perak.  

Johor 3-3 Sabah. Foto : DuniaFutsal.my
Bagi jurulatih Selangor, Noraidiazhar Sulaiman, kemenangan pada hari ini adalah tonik terbaik sebelum turun menentang Sabah pada Rabu dan memuji pemainnya yang mempamer aksi komited.

“Ia adalah permulaan yang baik, ianya bagus untuk bermula dengan 3 mata. Pemain menunjukkan semangat tinggi dan bermain mengikut arahan yang telah diberi. Kita tiada seorangpun pemain dari skuad dua tahun lepas, tetapi sasaran kita tetap sama iaitu mara ke final.

“Kita akan turun menentang Sabah dengan motivasi yang sama, saya yakin pemain dalam mood yang baik selepas kemenangan tadi. Saya tidak lihat kami sebagai pasukan yang kuat atau pilihan, sebaliknya kekuatan semua pasukan adalah sama. Apa yang menjadi pemisah adalah taktikal dan prestasi pada hari perlawanan,” ujar Noraidiazhar.

Aksi Kumpulan B pula, 17 gol dijaringkan dalam dua perlawanan – finalis 2011, Negeri Sembilan dikejutkan dengan kekalahan besar 1-6 kepada Perlis manakala Pulau Pinang dibelasah Wilayah Persekutuan 7-3.

Sementara dalam saingan Kumpulan C, penyandang pingat gangsa, Sarawak mencatat kemenangan tipis 3-2 ke atas Pahang sementara Terengganu membelasah Kedah 5-2.

Bagi kategori wanita pula, harapan Selangor untuk mempertahankan pingat emas sedikit kabur apabila tewas kedua-dua perlawanan pada hari ini – mereka tewas 1-6 kepada Kedah pada aksi pertama dan kemudiannya tewas 3-4 kepada Perak dalam aksi Kumpulan A.

Kedah 6-1 Selangor. Foto : DuniaFutsal,my
Pada sebelah petang, Kedah kemudiannya garang membelasah Pulau Pinang 10-0 manakala Perak terdahulu menewaskan Terengganu 6-3 sekaligus kedua-dua pasukan ketika ini di landasan terbaik untuk melangkah ke separuh akhir apabila mengutip 6 mata.

Aksi Kumpulan B pula diterajui Johor dan Wilayah Persekutuan yang masing-masing mengutip 4 mata – Johor menewaskan Negeri Sembilan 7-3 pada perlawanan pertama sebelum mengikat Wilayah Persekutuan 2-2 pada perlawanan kedua.

Wilayah Persekutuan pula menewaskan Sabah 3-1 pada perlawanan pertama yang berlangsung di sebelah pagi. 

No comments: