Friday, September 21, 2012

Wan Muhd Iqmal mahu Ikut Jejak langkah Messi

Artikel ini adalah nukilan rakan karib penulis, Harris Rajahdin, atau dikenali sebagai Harajah Legend - bekas wartawan sukan Berita Harian yang memiliki pengalaman luas dalam bidang penulisan, ini sebahagian daripada hasil kerjanya yan terlibat di dalam usaha mempromosikan program 1 Malaysia Cardiff City. 

Kecil-kecil cili padi - begitulah perumpamaan sesuai menggambarkan Wan Muhd Iqmal Wan Nizar, adik cilik yang paling kecil di atas padang, namun mampu berdiri sama tinggi dengan rakan sepasukannya dalam PKNS FC.

Berketinggian 1.41m, Wan Muhd Iqmal tidak membiarkan dirinya tenggelam di sebalik asakan pemain  lawan yang dua kali lebih besar daripadanya, sebaliknya menggunakan kelincahannya menjana gerakan berbahaya buat rakan sepasukannya dari bahagian tengah.

lincah - Wan Muhd Iqmal
Sungguh pun Muhammad Fazrul Fahriz Zeky yang mencipta tumpuan dengan menjaringkan gol pembukaan dalam laluan kemaraan PKNS FC ke final kejohanan bawah 14 tahun Liga 1MCC-Hong Leong Yamaha 2012, tetapi ia berpunca daripada gerakan Wan Muhd Iqmal yang melepasi kawalan pertahanan Permata Lestari FC. 

PKNS FC mara ke final menerusi penentuan penalti, 4-1 selepas masa tambahan 10 minit gagal memisahkan kedua-dua pasukan berikutan aksi saingan 70 minit berakhir dengan kedudukan terikat 1-1. 

Menceritakan permulaan pembabitannya dalam arena bola sepak, Wan Muhd Iqmal berkata ia bermula dengan galakan ayahnya yang sering membawanya ke padang berhampiran ketika Darjah 3. 

"Ayah saya yang juga bermain bolasepak membawa saya ke padang bermain bolasepak bersama kawan-kawannya ketika saya berada di Darjah 3," kata pelajar tingkatan dua Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 4, Bandar Kinrara Puchong itu.

"Ketika itu, saya dipilih untuk menyertai program First Touch anjuran Persatuan Bolasepak Malaysia. Selepas itu pada usia saya 12 tahun, saya mendaftar dalam program PKNS dan tidak lama selepas itu dipilih untuk beraksi bersama pasukan ramaja PKNS," katanya. 

Tambahnya : "InsyaAllah, sekiranya diberikan peluang saya memiliki cita-cita untuk mewakili negara pada masa akan datang. Saya ingin menjadi seperti Lionel Messi dan idola saya di dalam negara adalah Safiq Rahim."

Jelas, idolanya Messi memiliki persamaan dengannya di mana pemain Argentina itu hanya berketinggian 1.69m selepas bergelut dengan masalah tumbesaran pada awal kerjayanya - sesuatu yang seharusnya tidak menghalang Wan Muhd Iqmal untuk mengikut jejak langkah idolanya beraksi di pentas sama, di Camp Nou satu hari nanti.

No comments: