Friday, September 21, 2012

Kapten Olimpik 1972 Beransur Pulih, Hargai Kunjungan Rakan Searena

Suara Sukan kembali aktif selepas sekian lama menyepi gara-gara kesibukan tugas saya yang terlibat dalam beberapa projek besar selain tugas hakiki sebagai Ketua Pengarang Yayasan Kebajikan Atlet, dan terlibat dalam beberapa siri lawatan mengunjungi bekas-bekas atlet, terbaru Dato' M.Chandran. 

Ini update mengenai keadaan terkini beliau yang sempat saya kirimkan kepada rakan-rakan media baru-baru ini dan selepas ini saya akan terlibat dalam mengunjungi bekas atlet olahraga, D.Nadarajan di Kedah, serta bekas atlet angkat berat yang menderita sakit kulit kronik, Arico Jumitih di Sabah.

Chandran Terharu 


Keadaan kesihatan bekas kapten skuad Olimpik Munich 1972, Dato’ M.Chandran, semakin bertambah baik selepas hampir dua bulan terlantar sakit  akibat serangan strok.
Chandran, 70 tahun, yang menerima rawatan di Hospital Besar Kuala Lumpur (HKL) sejak mengalami serangan strok pada Julai lalu, masih dalam keadaan lemah dan memerlukan bantuan kerusi roda untuk bergerak.
Beliau yang ketika ini menjalani rawatan fisioterapi seminggu sekali di HKL sebagai satu daripada proses pemulihan menerima kunjungan Yayasan Kebajikan Atlet Kebangsaan dan rakan-rakan searena seperti lagenda bolasepak tanah air Tan Sri Datuk Abdul Ghani Minhat, Reduan Abdullah, Datuk Khaidir Buyong, Zulkifli Norbit dan Kamarulzaman Yussoff pada Selasa.
Chandran nyata terkejut dan terharu dengan kehadiran rombongan ‘otai’ bolasepak ini, yang juga merupakan rakan lama beliau - baik di dalam skuad kebangsaan mahupun Selangor ketika era 60-an dan 70-an dulu.
“Saya sebenarnya terkejut, ia satu perasaan yang tidak dapat saya gambarkan apabila menerima lawatan dari rakan-rakan yang sudah lama tidak bertemu, gembira dan tersentuh apabila mendapat tahu bahawa mereka mengambil tahu tentang keadaan saya.
“Tan Sri (Ghani) seperti biasa suka bergurau dan kenakan saya. Zulkifli pernah main bersama saya, Khaidir pernah dilatih saya, kami berborak, bercerita tentang kisah-kisah lama, ia cukup menyeronokkan apabila dapat berjumpa seperti ini, mengembalikan nostalgia silam,” ujar Chandran yang ditemui di kediamannya di Ampang Jaya.
Dalam kunjungan itu juga, Tan Sri Abdul Ghani mewakili YAKEB menyampaikan sumbangan kepada Chandran yang bersara sebagai pemain pada 1974, dengan kos rawatan dan rawatan susulan ditanggung sepenuhnya YAKEB.
Ketika zamannya sebagai pemain, Chandran cukup dikenali sebagai pertahanan kental yang berjaya meletakkan namanya sebagai antara ‘centre-back’ terbaik Asia, malah kejayaan menyingkirkan Jepun dan Korea Selatan dalam laluan ke Munich 1972, turut dibantu aksi cemerlang barisan pertahanan dikemudi Chandran yang memiliki lebih 150 kap antarabangsa.
Selain beraksi di Olimpik, antara pencapaian lain Chandran adalah membantu Malaysia meraih gangsa Sukan SEAP 1969 dan 1973, perak pada 1971, juara Piala Merdeka 1973 dan gangsa Sukan Asia 1974 di Tehran, yang kekal sebagai pencapaian terbaik sehingga ke hari ini.
Beliau juga pernah tersenarai dalam skuad Asian All Stars yang tewas 2-6 kepada Arsenal pada 1968.
Sementara itu, Khaidir yang pernah mendapat tunjuk ajar Chandran ketika bersama skuad Selangor berkata : “Ketika zamannya dulu, beliau adalah contoh yang baik kepada pemain-pemain lain, dedikasi dan disiplinnya cukup dikagumi. Saya memang rapat dengan beliau, dan kagum dengan semangat yang ada padanya. Saya mendoakan beliau cepat sembuh seperti biasa.”
Manakala seorang lagi bekas pemain Selangor dan kebangsaan yang pernah dibimbing Chandran, Kamarulzaman Yussoff berkata : “Pemain Selangor ketika beliau menjadi jurulatih semuanya berada di tahap kecergasan tinggi, beliau pentingkan disiplin dan conditioning, saya antara yang bertuah untuk berada di dalam skuad Selangor yang dilatih beliau pada 1988, beliau seorang yang kuat, kami semua harap beliau akan segera sembuh.”

No comments: