Friday, September 28, 2012

ATM Bergaya Atasi Hoben, Bawa Bekalan Tipis Ke Paroi


Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menempuh detik lima minit terakhir cukup mendebarkan sebelum mengesahkan kemenangan dramatik 3-2 ke atas penyandang juara Piala Malaysia, Negeri Sembilan dalam aksi suku akhir pertama di Stadium Majlis Perbandaran Selayang, malam tadi, sekaligus membawa kelebihan satu gol menjelang aksi timbal balik di Stadium Paroi, Selasa depan.

Satu gol masing-masing jaringan Christie Jayaseelan, Bruno Sebastian Martelotto dan kapten pasukan, Hairuddin Omar sudah memadai buat ATM mencatat kemenangan penting pada ketika skuad Hoben Jang Hoben cuba menjelmakan kebangkitan menerusi asakan bertali arus di minit akhir permainan.

foto : duniasukanonline
Apapun, anak buah B.Sathianathan harus menyalahkan diri sendiri kerana mereka sebenarnya berpotensi membawa bekalan gol lebih selesa jika tidak kerana kealpaan pertahanan yang secara tidak langsung membolehkan Negeri Sembilan membawa pulang dua gol dari tempat lawan.

Kedua-dua pasukan menampilkan aksi berbeza di setiap babak permainan, selepas buntu untuk menjaringkan gol di babak pertama walaupun masing-masing memiliki beberapa peluang keemasan namun dihampakan kelemahan sentuhan penyudah.

Christie Jayaseelan menyaksikan rembatan lemahnya terus ke dakapan penjaga gol pelawat, Farizal Marlias pada minit ke-4, tatkala anak buah Azraai Khor Abdullah turut mengancam menerusi percubaan K.Thanaraj yang mengegar tiang gol pada minit ke-13.

Seri tanpa jaringan di babak pertama, aksi lebih kemas dan bertenaga dipamer ATM di babak kedua, dan menerusi satu gerak menarik diilhamkan Zaquan Adha, Christie bijak memperdaya pertahanan Negeri Sembilan sebelum merembat masuk gol pertama pada minit ke-56.

Belumpun sempat Negeri Sembilan menghela nafas menyusun pertahanan, gawang mereka bocor lagi kurang 5 minit kemudian, kali ini menerusi sentuhan bijak Martelotto selepas menerima hantaran Marlon Alex James, dalam gerak yang hampir sama dengan gol pertama.

Skuad Rusa bagaimanapun berjaya merapatkan jurang pada minit ke-73 apabila sepakan penjaga gol ATM, Farizal Harun terkena belakang Firdaus Azizul dan melantun masuk ke gawangnya sendiri sebelum hadir gol jaringan Hairuddin menerusi sepakan lencong dari luar kotak penalti pada minit ke-80.

Ketika tuan rumah seolah berpuas hati dengan kelebihan dua gol, penyerang gantian Negeri Sembilan, Shakir Ali mengurangkan defisit jaringan menerusi sepakan akrobatik cantik pada minit ke-88 susulan kepada percubaan terdahulu Norismaidham Ismail yang terkena palang gol.

Emanuel Effa-Owona hampir memastikan ATM berputih mata jika tidak kerana tandukkannya pada minit ketiga masa kecederaan diselamatkan Farizal sekaligus kedudukan kekal 3-2 sehingga wisel penamat.
Aksi suku akhir kedua akan berlangsung pada Selasa, 2 Oktober.    

No comments: