Sunday, September 23, 2012

Berakhirnya Legasi Shahidan & Karim, Zainal Abidin Tidak Professional?


Mungkin itulah yang diinginkan para peminat sukan olahraga tanah air - satu perubahan besar dalam pucuk pimpinan badan induk sukan olahraga - dan ianya menjadi kenyataan selepas berakhirnya AGM KOM yang sekian lama tertunda, sebelum diadakan pada tarikh bersejarah, 23 September 2012.


Datuk Seri Shahidan Kassim mungkin tersilap menduga, apabila menganggap penarikan diri Danyal Balagopal daripada bertanding meninggalkan hanya Datuk Zainal Abidin Ahmad untuk mencabar kedudukan beliau, satu kelebihan untuk mengekalkan jawatan presiden yang disandangnya sejak 2006.

Ini jelas dapat dilihat pada riak wajahnya yang berubah serta-merta, tergamam dan terkilan malah pantas meninggalkan dewan mesyuarat sejurus keputusan pemilihan diumumkan, dan meskipun cuba menutup kecewa dengan bersikap biasa, ianya satu kejutan buat Shahidan walaupun dia tidak mengakuinya.

“Adakah saya kecewa? Anda boleh tengok wajah saya. Perwakilan telah membuat pemilihan dan saya akur saya tidak lagi dipilih menjadi presiden. Yang penting adalah pembangunan sukan olahraga, dan saya yakin presiden dan kepimpinan baru yang telah dipilih punyai misi dan visi untuk naikkan semula sukan olahraga. Saya tidak lagi boleh masuk campur dalam apa jua perancangan mereka dan saya ucapkan all the best kepada yang telah dipilih. Tetapi saya akan terus memberi sokongan kepada sukan olahraga, kerana saya mahu lihat kebangkitan sukan olahraga.” – Shahidan Kassim.

Shahidan tewas kepada Zainal Abidin dengan hanya 2 undi (21-23), pada ketika kekalahan ‘orang kuat’nya sebelum ini, Datuk Karim Ibrahim mungkin sudah diduga lebih awal – Karim tewas kepada Datuk Wan Hisyam dengan keputusan 19-25 undi.


“Tiada apa untuk saya kecewa dan kesalkan dengan kekalahan ini, ia satu persaingan yang sihat dan saya berdepan persaingan dari setiap penjuru. Jadi saya tidaklah terkejut, sebaliknya saya anggap apabila tidak dipilih, ia bukan rezeki saya. Saya berdepan saat yang sukar dan kontroversi memanjang sejak beberapa bulan kebelakangan tetapi saya yakin bukan itu yang menjadi punca saya tewas.” – Karim Ibrahim.

Empat naib presiden yang telah dipilih pula adalah seperti berikut : Datuk R. Anamalai, Dato’ Paduka Mumtaz Jaffar, V. Yogasveran dan Datuk Paiman Abd Karim.


Dalam pada itu, first impression media terhadap Zainal Abidin – unprofessional.

Ini kerana tindakannya yang tidak menghormati media dan enggan memberi komen mengenai kemenangannya ketika diserbu wartawan sejurus selepas berucap di depan perwakilan yang hadir, membuatkan rakan-rakan media sedikit terkilan dengan sikapnya itu. 

Malah, kami pula kelihatan terhegeh-hegeh apabila terpaksa mengejarnya sebelum berjaya mendapatkan komen.

Sepatutnya Zainal peka ini adalah hari penting dalam halatuju KOM itu sendiri, dan mengambil kira ini adalah first meetnya bersama media sejurus bergelar Presiden KOM, pastinya ramai yang mahu tahu apakah jenis pembaharuan yang mahu dibawanya ke arena olahraga tanah air. 
  
Kalau speech untuk berucap di depan perwakilan boleh standby siap-siap, takkan komen untuk media dan orang ramai nak reserve kot?

No comments: