Friday, September 21, 2012

Nadarajan Tidak Pernah Diabai - Aminuddin

Artikel ini sebenarnya ditulis sudah lama dahulu, sekitar hujung bulan Julai tetapi kepelbagaian komitmen menyebabkan saya tidak dapat publish story ini yang hanya diterbitkan dalam Buletin Yakeb edisi 05/2012 baru-baru ini.

Masih ingatkah anda kelibat D.Nadarajan? Kerjaya gemilang Nadarajan, bekas atlet olahraga negara yang dulu gagah berlari membakar trek, terpaksa dinoktahkan lebih awal berikutan kemalangan tragik yang mengakibatkan dirinya terlantar sakit seumur hidup, selain memerlukan penjagaan 24 jam.

Justeru, sebagai menghargai jasa dan pengorbanannya di dalam mengharumkan nama negara, Yakeb akan meneruskan bantuan kepada Nadarajan yang turut mengalami hilang upaya kekal akibat kemalangan itu pada 2007.

Pengurus Operasi Yakeb, Aminuddin Mohd Nasir berkata Yakeb peka akan nasib menimpa pemenang pingat emas Sukan Sea Jakarta itu dan sepertimana atlet lain yang menjadi ahli Yakeb, kebajikan Nadarajan tidak pernah sekalipun terlepas dari pemerhatian.

Aminuddin menyampaikan hamper kepada Nadarajan pada 2009
Sebagai ahli Yakeb juga, Nadarajan layak untuk menikmati pelbagai manfaat yang disediakan yayasan ini, termasuklah kos perubatan dan rawatan susulan yang ditanggung sepenuhnya mengikut skim yang telah ditetapkan.

"Tidak tepat jika ada yang kata kita abaikan beliau. Kes Nadarajan bukanlah suatu yang baru bagi kita. Kita sentiasa mengikuti perkembangan beliau, malah setakat ini sejak 2009 Yakeb telah memberi sumbangan lebih RM10,000 secara berperingkat sebagai membantu meringankan beban keluarganya. Ini membuktikan keprihatinan kita.

"Ketika ini kita sedang menguruskan pemberian sumbangan pampers dan beberapa bantuan lain yang dirasakan wajar seperti bantuan kewangan bulanan. Kita tolong apa yang kita mampu dan dalam masa sama kita menggalakkan pihak luar juga tampil membantu, jasa dan pengorbanan beliau kepada dunia sukan cukup banyak," ujar Aminuddin. 

Bekas pengerusi Yakeb, Dato' Mumtaz dan Dato' Maznah Mazlan menyampaikan sumbangan kepada Nadarajan pada 2009
Nadarajan, 38 tahun, merupakan anggota kuartet emas 4x400m Sukan Sea jakarta 1997, bersama Yazid Parlan, S.Vasu, dan Romzi Bakar selai  meraih pingat perak acara 400m di temasya yang sama. 

Nadarajan juga meraih gangsa pada Sukan Sea 1995, malah pernah mengharumkan nama negara di pelbagai kejohanan bertaraf kebangsaan dan antarabangsa. 

Beliau mengalami kecederaan teruk di kepala akibat terkena serpihan besi apabila tayar yang sedang dipamnya tiba-tiba meletup dan Nadarajan bersama-sama isteri, D.Shamala dan empat anaknya yang masih bersekolah - Jivithra, Lineysa, Pravinash dan Pravishah - kini tinggal bersama adik perempuannya, D.Piramila di Kulim. 

No comments: