Thursday, July 9, 2015

JDT & Dortmund pertaruh barisan terkuat

Juara lapan kali Bundesliga Jerman, Borussia Dortmund bersedia menampilkan aksi cemerlang apabila menentang Juara Liga Super Malaysia 2014 Johor Darul Ta’zim di Stadium Tan Sri Dato’ Haji Hassan Yunos, malam ini.

Kehadiran Borussia Dortmund ke Malaysia dalam siri Jelajah Asia mereka yang disokong oleh penaja utama kelab, Evonik ini adalah persinggahan kedua BVB selepas pertembungan menentang kelab Liga Jepun Kawasaki Frontale di Tokyo yang menyaksikan kebanjiran penyokong yang memenuhi kapasiti stadium.

Perlawanan ini diadakan susulan kepada kerjasama pembangunan berprofil tinggi yang dimeterai pada 2014 di antara bekas finalis Liga Juara-Juara Eropah itu dan JDT atau lebih dikenali sebagai Johor Southern Tigers.

Perjanjian itu akan menyaksikan kedua-dua pasukan berkongsi informasi latihan dan kejurulatihan selain pertukaran pemain di masa akan datang untuk pembangunan bolasepak belia di Johor.

Antara bintang Borussia Dortmund di Johor Baru adalah pemain Jepun Shinji Kagawa, yang kembali ke Signal Iduna Park dari Manchester United musim lepas, Marco Reus, Mats Hummels, dua pemain tengah baru Gonzalo Castro dan Julian Weigl berusia 19 tahun yang mempunyai potensi hebat untuk berkembang, serta penjaga gol Roman Bürki.



Bagi peminat yang mengikuti perkembangan BVB di era kegemilangan mereka pada 1990-an, duta antarabangsa BVB Karl-Heinz Riedle dan penyelia pasukan belia Lars Ricken turut menyertai kontijen Hitam Kuning itu dalam jelajah ini.

Tengku Mahkota Johor, DYAM Brigadier Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, yang juga Presiden Persatuan  Bolasepak Negeri Johor, berkata beliau cukup teruja dengan penampilan Borussia Dortmund di negeri itu susulan kerjasama yang berjaya di antara kedua-dua kelab.  

“Ini adalah perjanjian jangka panjang antara kami dan Dortmund. Saya serius mengenai pembangunan bolasepak di Johor dan saya mahu melihatnya berkembang ke tahap seterusnya,” kata Tunku Ismail.

“Hari ini menandakan satu babak baru dalam rancangan pembangunan JDT dan dengan BVB menyokong usaha kami ini, kami yakin dapat mencapai hasil yang positif.”

“Saya mahu menyatakan penghargaan kepada BVB di atas kerjasama yang hebat ini dan kami akan berusaha mulai sekarang. Perlawanan ini memberi peluang terbaik  kepada peminat Johor untuk merasai satu pengalaman yang menarik,” tambah Tunku Ismail.



Perjanjian ini turut membenarkan Dortmund untuk meluaskan pengaruh mereka di Asia selepas pembukaan pejabat pasukan di Singapura pada 2014. BVB cukup dikenali di rantau ini sebagai tempat asal bintang Jepun Shinji Kagawa dan turut pernah menerima kehadiran pemain Malaysia Gary Robbat untuk sesi latihan.

Ketua Pegawai Eksekutif Borussia Dortmund, Hans-Joachim Watzke, berkata kunjungan ke Asia buat kali pertama sejak 2007 ini adalah bayangan strategi jangka panjang global BVB.  

“Peminat di Asia mahukan peluang untuk menyaksikan bintang kami di depan mata, dan ini adalah hasrat yang kami mahu tunaikan. Tayangan aksi Bundesliga di pasaran TV Asia semakin meningkat. Ini, secara tidak langsung akan membantu kami untuk lebih dikenali,” kata Watzke.

“Kami telah menjadikannya sasaran kami untuk mengekalkan hubungan rapat jangka panjang dengan masyarakat di rantau ini dan belajar dari satu sama lain. Informasi terkini menunjukkan bahawa lebih kurang enam juta rakyat Jepun mempunyai minat yang tinggi terhadap BVB,” tambahnya.

Penaja jersi global Dortmund, Evonik dan pembekal kit Puma, kedua-duanya yang mempunyai pangkalan serantau di Singapura, akan membantu dalam inisiatif penjenamaan di rantau ini. DFL Sports Enterprises, cabang pemasaran hak media Bundesliga pula turut mempunyai sebuah pejabat di Asia yang berpusat di Singapura dan akan bekerjasama rapat dengan kelab untuk mencapai matlamat penjenamaan strategik.

Borussia Dortmund kekal sebagai kelab nombor satu di Eropah dari segi kehadiran penonton dan satu-satunya kelab pada musim 2014/15 – sama seperti musim sebelumnya -  untuk mencatatkan kehadiran purata lebih 80,000 penonton bagi setiap perlawanan di gelanggang sendiri.


Dengan kehadiran purata penonton seramai 80,424, Borussia Dortmund mengungguli kedudukan di seluruh Eropah – mengatasi Barcelona FC (77,632), Manchester United (75,335), Real Madrid (73,081) dan Bayern Munich FC (72,882).

No comments: