Friday, July 31, 2015

Bintang import janjikan pertarungan terhebat!

Juara berganda Terengganu Hockey Team (THT) dan Kuala Lumpur Hockey Club (KLHC) bersedia memberikan impak lebih besar dalam saingan Liga Hoki Malaysia-TNB 2015 bermula dengan aksi Piala Sumbangsih di Stadium  Hoki Nasional Bukit Jalil pada Ahad.

KLHC bimbingan K. Dharmaraj, mendominasi saingan TNB-MHL dari  2010 ke 2013 sehinggalah muncul THT musim lalu untuk menoktahkan penguasaan juara empat kali itu.

Pertarungan hebat antara dua gergasi ini, bagaimanapun, berterusan musim ini dengan tidak banyak yang memisahkan dua kelab ini yang bakal tampil dengan himpunan bintang import tatkala baki pasukan dalam saingan liga enam-pasukan termasuk Sapura HC, Universiti Kuala Lumpur (UniKL Young Guns), Maybank dan Tenaga Nasional Berhad juga turut memantapkan kempen mereka kali ini selepas kegagalan musim lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif Konfederasi Hoki Malaysia (KHM), Logan Raj,  berkata  adunan pemain remaja, senior dan pemain import dalam saingan TNB-MHL adalah satu petanda baik dalam membantu badan induk hoki tanah air itu mencari bakat baru bagi menjayakan transformasi untuk membentuk pasukan yang lebih kuat untuk Olimpik 2020.



 “Impian Olimpik kita menerima tamparan begitu hebat di Antwerp, Belgium baru-baru ini dan kita perlu kembali berada di landasan. Kami percaya saingan TNB-MHL 2015 akan memperlihat dan menyajikan perlawanan berkualiti tinggi di  antara pasukan yang bertanding,” kata Logan pada majlis pelancaran rasmi TNB-MHL di Kuala Lumpur hari ini.

“Kehadiran pemain berkualiti hanya akan menjadikan Liga ini lebih baik dan ini akan memberi pemain remaja dan senior peluang yang baik untuk beraksi lebih baik apabila menentang lawan yang kuat,” katanya sambil menambah bahawa KHM akan turut memperkenalkan rujukan video sewaktu perlawanan.

“Ini hanyalah satu pengukur bagi kita untuk membawa Liga ke satu platform yang baru dan membiasakan diri kita dengan amalan yang dipraktikkan ketika ini di seluruh dunia,” tambahnya.

THT dan KLHC akan membuka tirai saingan Divisyen Perdana Liga TNB-MHL dengan aksi Piala Sumbangsih sementara TNB melayan kunjungan Maybank dan Sapura HC bertemu UniKL pada perlawanan pembukaan di Stadium Hoki Nasional pada Ahad.

KLHC telah mendapatkan khidmat enam pemain Pakistan untuk memperkuatkan skuad 2015 mereka – Waseem Ahmad, Fareed Ahmad, Muhammad Umar Bhutta,  Ali Shan, Muhammad Usman dan Ahmad Ajaz.

Waseem AHmad perkuat KLHC

Dalam senarai pemain tempatan pula, KLHC, yang berbelanja besar untuk membariskan pasukan yang lebih hebat kali ini, mempunyai pakar flik pukulan sudut penalti Razie Rahim, penjaga gol Roslan Jamaluddin, pertahanan Shukri Mutalib dan pemain tengah Nabil Fiqri.

Jurulatih THT Sarjit Singh, bagaimanapun, membuka pilihannya lebih luas  dengan kemasukan pemain Argentina Pablo Javier Trevisan, Nicolas Cicileo, Jose Leandro Tolini dan Ignicio Quilez di dalam skuadnya yang turut menyaksikan kehadiran Ahmad Shakeel Butt dari Pakistan. Ini adalah kali pertama pemain Argentina akan tampil dalam MHL sejak pengenalannya pada 1978.

Cicileo antara yang direkrut THT

Dan untuk menambah lebih sengat, pasukan dari Terengganu itu mempunyai tujuh pemain kebangsaan sebagai pelengkap kepada kekuatan import mereka dalam usaha untuk mempertahankan kejuaraan liga dan keseluruhan. Mereka adalah penjaga gol Hafizuddin Othman, pertahanan Azlan Misron, pemain tengah Shahrun Nabil dan Fitri Saari serta penyerang Faizal Saari, Tengku Ahmad Tajuddin dan Firhan Ashaari.

Bagi UniKL Young Guns, mereka sudah tentunya mengintai tempat di separuh akhir dengan jurulatih Arul Selvaraj mempertaruhkan pengalaman Haziq Samsul, Baljit Singh, Izwan Firdaus dan Meor Azuan yang beraksi di Separuh Akhir Liga Hoki Dunia di Antwerp. Pemain import mereka pula adalah Richard Sykes, Patrick Neil Schultz dan Jethro Ray Eustice.

Jurulatih skuad Projek 2016 itu mempunyai 10 pemain dari skuad pelatih Piala Dunia Remaja yang diserap ke dalam UniKL iaitu Sufi Ismat, Zul Pidaus Mizun, Maxhans Christi, Ashran Hamsani, Azwar Rahman, Najmi Farizal, Nor Azrul dan Ezry Mustafa.

Kecuali  TNB, kendalian Nor Saiful Zaini, yang akan sekali lagi menyandarkan harapan sepenuhnya di bahu pemain tempatan, Sapura dan Maybank turut melontarkan cabaran dengan diperkuatkan beberapa pemain Pakistan.

Jurulatih kebangsaan Tai Beng Hai telah menamakan Khasif Ali, Muhammad Imran, Abdul Haseem Khan dan Mohamad Azfar Yaqoob untuk mengetuai cabaran Sapura, Maybank turut berupaya menyengat dengan kehadiran Imran Butt, Muhammad Irfan, Muhammad Toseeq, Muhammad Waqas dan  Deepanshu Bhargav dari India.

Ianya akan menjadi musim TNB-MHL 2015 yang cukup hebat untuk dikenang bagi semua peminat! 

No comments: