Tuesday, October 22, 2013

Taktikal Robert Albert jerat Bujang Senang

RECAP Separuh akhir pertama Piala Malaysia

Tiga gol pantas dalam tempoh 10 minit membantu juara 1992, Pahang menjinakkan juara Liga Perdana, Sarawak di Darul Makmur dan menghampiri pentas final pertama mereka sejak kali terakhir tampil pada 1997.

Selepas percubaan P.Gopinathan yang memperdaya dua pemain pertahanan memberikan gol pendahuluan buat Pahang pada minit ke-29, tandukan Azamudin Akil hasil hantaran lintang cantik Jalaludin Jafar serta kesilapan berprofil tinggi Sani Anuar Kamsani untuk memberi ruang kepada Matias Conti menjaringkan gol hanya beberapa minit kemudian menyaksikan Pahang pantas berada pada kedudukan selesa 3-0.

Gambar : Stadium Astro
Sepertimana lazim, Tok Gajah sedikit hilang tumpuan selepas itu dan memberi ruang kepada Sarawak mendapatkan gol tempat lawan yang sangat penting menerusi Shahrol Saperi yang baru diturunkan selepas lama tersisih akibat kecederaan.

Saya yang hadir sebagai pengulas jemputan untuk membicarakan tentang perlawanan ini yang disiarkan secara langsung menerusi RTM menekankan betapa kekalahan Bujang Senang pada malam tersebut sepatutnya boleh dielak jika bukan kerana terlalu banyak rombakan taktikal yang dilakukan oleh Robert Albert.

Mana tidaknya, Sarawak telah beraksi dengan taktikal dan strategi permainan sama sejak bermulanya kempen Piala Malaysia dan jika ada rombakan sekalipun, ianya adalah rombakan kecil yang tidak menjejaskan sistem permainan Sarawak secara keseluruhan.

Tetapi, Robert melakukan kesilapan apabila melakukan hampir 70% peratus perubahan pada taktikal dan barisan pemainnya - rombakan adalah perlu untuk mengimbangi tempo permainan selain mengalih tumpuan Pahang tetapi bukanlah pada satu skala yang besar.

Robert meletakkan Guy Bwele di posisi pertahanan tengah menggantikan Ronny Harun sebagai langkah untuk menyekat Matias Conti manakala Ashri Chuchu dibawa masuk menggantikan Joseph Kalang Tie yang digantung permainan - sebagai pengganti Bwele di tengah, Robert meletakkan Shahrol Saperi manakala Muamar Salibasic yang meledak dua kali hatrik di Piala Malaysia ditolak ke sayap kiri.

Hanya Bobby Gonzales sebagai target man di depan - cuba anda sendiri kira berapa banyak rombakan yang dilakukan oleh Robert terhadap sebuah pasukan yang beraksi 8 perlawanan terdahulu dengan sistem permainan yang sama? Hanya dua pertukaran dalam kesebelasan utama, tetapi secara keseluruhan ianya ada tujuh perubahan dilakukan pengendali itu dan anda sebagai peminat bolasepak adakah merasakan pada situasi getir, pada aksi penting seperti ini tujuh rombakan itu sesuatu yang wajar?

Ada yang mungkin tidak bersetuju dengan pandangan saya dan melabel ia komen bodoh, tetapi tidak akan ada mana-mana jurulatih yang bertindak merombak sehingga 60-70 peratus taktikal sewenang-wenangnya tetapi itulah yang dilakukan Robert.

Sepanjang 8 perlawanan lalu, Sarawak hanya bolos lima gol dan pertahanan mereka dilihat cukup ampuh, menunjukkan keserasian yang baik dan berdisiplin tinggi namun semua itu hilang ketika menentang Pahang.

Ashri dan Shahrol pertama kali bergandingan di tengah selepas sekian lama, ketiadaan Ronny Harun merosakkan terus persefahaman mantap yang terbina, communication failure pula menjadikan pertahanan yang selama ini berdisiplin menjadi berterabur - ini belum dicampur kegagalan Muamar untuk menyerlah manakala Bobby pula langsung tidak mendapat bantuan dari rakan-rakan di barisan tengah.

Salibasic tidak menyerlah

Ketiadaan Ronny cukup dirasai. Foto : Dunia Sukan
Apabila Muamar dikembalikan ke posisi asalnya di barisan depan, Sarawak dilihat lebih banyak mengancam malah hampir menyamakan kedudukan jika tidak kerana ketangkasan Khairul Azhan, tatkala ketika Dollah Salleh pula mengambil langkah bijak untuk beraksi lebih defensif bagi mempertahankan kelebihan dua gol yang dimiliki.

Saya pasti, Robert akan mengembalikan semula posisi asal dan taktikal yang lazim digunakannya pada aksi timbal balik nanti kerana itulah kekuatan yang akan membolehkan pemain Bujang Senang beraksi pada tahap keupayaan sebenar - ketinggalan dua gol bukan tugas mudah namun beraksi di Kuching, ramai yang pernah pulang berputih mata.

Dollah juga pastinya sedar betapa Sarawak yang mencari kemenangan 2-0 akan tampil cukup agresif/garang Sabtu nanti tetapi dalam masa sama, beliau sudah tentu tidak mahu mengambil risiko dengan mengarahkan pemainnya beraksi secara defensif mentaliti. 

2 comments:

ContestMalaysia said...

Awie akan memebintangi musical produksi Hans Issac dan Harith Iskandar.

Musical 'SuperMokh' yang menceritakan kisah hidup lagenda bolasepak Mokhtar Dahari.

Untuk pelajar University & college pergi ke http://genyes.my/2013/10/win-tickets-to-super...

Kalau dah tamat pengajian di IPT pergi ke http://yesworld.my/2013/10/win-tickets-to-sup... untuk menang.

Contest yang paling senang nak menang. Good Luck!

Anonymous said...

bos.wat peraduan tiket free utk final bos.