Tuesday, October 22, 2013

Reuben tekad halang Dickson 'The Ironman'

Story disumbangkan Harris Rajahdin, untuk Media ATM. 

JIKA Kelantan memiliki pemain ‘makan besi’, Dickson Nwakaeme, AngkatanTentera Malaysia turut berbangga dengan kereta kebal, K Reuben.

Kelibat penyerang kelahiran Nigeria bertubuh sasa itu jelas mencetuskan masalah buat finalis Piala Malaysia itu musim lalu dengan pengendali, B Sathianathan secara spontan berkata, “Dia ni makan besi ke?” ketika ditemuramah oleh Astro Arena selepas perlawanan berkesudahan 1-2 kepada The Red Warriors pada separuh akhir timbal balik pertama.

Foto by Shekhinah PR
Kini, tanggungjawab untuk merantai kelibat peledak yang sudah menjaringkan 6 gol pada kempen Piala Malaysia ini terletak pada bahu Reuben yang mampu menyaingi pemain import itu daripada segi fizikal.

Biarpun mengakui tugas sukar untuk mengawal pemain berketinggian hampir 2 meter itu, Reuben yakin dengan kemampuan dirinya dibantu dengan rakan sepasukan untuk mengekang kemaraan Dickson pada timbal balik kedua di Kota Bharu, Jumaat ini.

“Sememangnya, Dickson adalah seorang pemain berbahaya daripada segi fizikal. Tetapi itu bukan kelebihannya saja kerana dia memiliki skil keupayaan individu tinggi.

“Bukan saya seorang saja yang ditugaskan mengawalnya, seluruh pasukan juga perlu bekerjasama untuk menafikan Dickson ruang dan peluang untuk menjaringkan gol,” kata Reuben yang memainkan peranan dalam kejayaan skuad Harimau Muda A pada Pestabola Merdeka sebelum ini.

Mengejar deficit dua gol tempat lawan, Reuben yakin dengan kemampuan rakan sepasukannya untuk melakar kebangkitan di Stadium Sultan Mohd IV, seperti yang pernah dilakukan oleh The Gladiators pada saingan Liga Super sebelum ini.

“Saya masih ingat, tidak ramai yang memberikan harapan apabila kami ke sana, tetapi kami berjaya mencipta kejutan untuk menang 3-1. Saya yakin jika kami mengikuti sepenuhnya arahan taktikal jurulatih dan bermain sebagai satu pasukan, tiada sebab mengapa kami tidak boleh menerbalikkan keputusan,” katanya.

No comments: