Friday, May 31, 2013

FAM berdiam isu keselamatan

FAM tampil membalas kenyataan PBNJ yang melabel badan induk itu sebagai berat sebelah dan mempertahankan tindakan mereka untuk membenarkan perlawanan semula separuh akhir Piala FA antara Pahang dan JDT dengan kehadiran 80,000 penyokong di Stadium Nasional Bukit Jalil. 

Mereka menjelaskan keputusan itu dibuat sebulat suara selepas bermesyuarat, dihadiri wakil kedua-dua pasukan dan menyangkal dakwaan mengatakan FAM berat sebelah dan tidak adil.

"FAM akan mengelola perlawanan ini dengan bantuan Pahang sebagai tuan rumah. Sebagai tuan rumah, Pahang mempunyai hak ke atas semua aspek pengelolaan. Peruntukan 60k tiket untuk Pahang dan 20k untuk dibeli Johor di SNBJ adalah dengan persetujuan PBNP. FAM hanya bertanggungjawab di dalam pengelolaan hal teknikal sahaja, manakala urusan bukan teknikal seperti jualan tiket, harga tiket, agihan tiket, peruntukan tiket dibawah bidang kuasa PBNP," kata kenyataan itu. 

Menerusi kenyataan ini, apa yang diperjelaskan FAM ini adalah apa yang telah mereka beritahu dua hari lalu.   Mereka hanya ulang semula keputusan mesyuarat dan tidak ada penjelasan baru yang konkrit tetang tindakan tersebut. Mereka tidak memberi jawapan persoalan mengenai KESELAMATAN PENYOKONG, BERAPA ANGGOTA POLIS AKAN BERKAWAL, FRU, JUMLAH PETUGAS yang sudah tentu boleh memberi gambaran tentang langkah-langkah keselamatan yang diambil.

Mereka tidak menjawab persoalan bagaimana sebuah pasukan yang dihukum diberi keistimewaan beraksi di Bukit Jalil dengan kehadiran lebih ramai penyokong (hadiah atau hukuman) tatkala situasi masih lagi tegang, mereka tidak menjawab siapa yang akan bertanggungjawab sekiranya terjadi apa-apa yang tidak diingini, 

Tatkala persoalan mengenai keselamatan penyokong perlu diberi keutamaan, FAM memilih HANYA UNTUK MENJAWAB soalan tentang tiket, jadi siapa pula nak jawab tentang keselamatan? Mereka tidak langsung menyentuh tentang perkara itu, adakah ini bermakna mereka lepas tangan? Mereka yang tetapkan venue dan jumlah penyokong, kemudian tak jawab persoalan. 

Tetapi, oleh kerana FAM berkata mereka hanya mengelola aspek teknikal, manakala PBNP sebagai tuan rumah mengelola aspek bukan teknikal, ini bermakna keselamatan penyokong juga hal bukan teknikal dan ia terletak di tangan pihak tuan rumah iaitu PBNP. Mereka perlu bertanggungjawab penuh memastikan keselamatan semua peminat bolasepak tanah air yang hadir malam esok. 

Jumlah anggota keselamatan yang ditempatkan perlu diambil kira, kepada penyokong yang hadir di stadium pula, biarlah bolasepak yang menjadi pemenang sebenar, tontonlah dengan penuh SEMANGAT KESUKANAN. Bolasepak adalah medium mengeratkan kekitaan, bukan untuk cari gaduh.

Tetapi, FAM tetap perlu bertanggungjawab sekiranya berlaku apa-apa insiden buruk. Jangan lepas tangan kerana anda yang tetapkan 80,000 penyokong boleh hadir menyaksikan perlawanan ini.

No comments: