Wednesday, May 15, 2013

Countdown Azuddin bermula .. siapa calon berkaliber?

Tinggal kira-kira dua minggu sahaja lagi sebelum Datuk Azuddin mengosongkan kerusinya di FAM sebagai Setiausaha Agung - jawatan yang disandangnya menggantikan Dato' Dr Ibrahim Saad pada 2008, khabar angin mula kedengaran mengenai siapakah calon pengganti paling layak duduk di kerusi paling panas di badan induk bolasepak negara itu - lebih panas dari kerusi Presiden barangkali.

Azuddin diakui bukanlah seorang individu yang begitu digemari - baik pemain, jurulatih, bekas pemain, pegawai pasukan, wartawan mahupun peminat mempunyai sebab mereka tersendiri untuk tersenyum apabila diberitakan bekas pemain Angkatan Tentera pada zaman 70-an ini akan berpindah pejabat ke AFF. 

Begitupun, sama ada kebetulan atau memang ia adalah bukti wibawanya, tidak harus kita nafikan pada era Azuddin inilah skuad negara menoktahkan kemarau 20 tahun pingat emas Sukan Sea, muncul juara Piala AFF buat pertama kali dan mara ke pusingan kedua Sukan Asia buat pertama kali dalam tempoh 32 tahun. 

Saya masih ingat pada 2008, ketika saya sebagai wartawan Bernama TV mengadakan satu sesi temuramah khas bersama Azuddin yang ketika itu masih lagi fresh dalam jawatannya sebagai SUA FAM, beliau mengatakan antara agenda utamanya adalah membentuk semula skuad kebangsaan selepas kegagalan di Sukan Sea Korat dan perlukan masa untuk menetapkan satu halatuju baru buat skuad negara agar berupaya menjadi sebuah negara kuasa besar bolasepak di rantau ASEAN. 

Ditanya apakah yang dimaksudkan sebagai halatuju baru sedangkan tempoh hampir 19 tahun (ketika itu) sudahpun cukup lama manakala kita mencari dan terus mencari halatuju, membentuk dan merombak pasukan seolah tiada halatuju, Azuddin terdiam sejenak dan menjawab "apa yang saudara Aiman katakan itu adalah 19 tahun yang merangkumi SUA terdahulu, saya tidak mahu ambil tahu apa yang telah dilakukan oleh SUA terdahulu, saya hanya boleh bercakap tentang tempoh masa yang diperlukan saya kerana saya masih baru, saya tidak boleh menjanjikan apa-apa."

Itu ayat playsafe yang keluar dari mulut Azuddin khuatir seandainya menjanjikan apa-apa, maka ia akan makan diri - tetapi setahun selepas itu pingat emas di Laos yang hadir selepas menempuh pelbagai dugaan pra-kejohanan mula memberi kredit yang baik bukan sahaja kepada pemain dan K.Rajagobal (kini datuk), tetapi juga kepada Azuddin khususnya.

Tempoh 3 tahun selepas itu Azuddin lebih terkenal dek kontroversi memanjang dan dia jugalah individu yang bertanggungjawab memastikan Presiden Persatuan Bolasepak Kelantan, Tan Sri Annuar Musa dikenakan penggantungan 30 bulan - ini kerana Pengerusi Jawatankuasa Disiplin, Datuk Taufek Razak pernah mendedahkan bahawa aduan dan surat pertuduhan mengenai TSAM adalah dikeluarkan oleh sekretariat yang diketuai Azuddin (baca sini). 

Kini, dia akan melepaskan jawatannya. Jadi siapakah pilihan yang tepat? Secara kasar, maklumat dari sumber mengatakan S/U FAS, Dato' Hamidin Amin yang juga mesra media mendapat sokongan sebulat suara dari ahli gabungan yang mencadangkan namanya untuk menjawat jawatan penting tersebut yang menawarkan gaji berpuluh ribu. 

Begitupun, Hamidin tidak berdepan laluan mudah kerana nama tokoh pentadbiran bolasepak bertaraf dunia terkenal, Windsor Paul dikatakan turut berada dalam senarai untuk mencabar jawatan tersebut - sejauh mana kesahihannya masih tidak dapat dipastikan malah dikhabarkan ada empat nama yang dicalonkan untuk mendapat perkenan Sultan Ahmad Shah (dua lagi nama tidak didedahkan sumber berkenaan).

Pada hakikatnya, nama Windsor bukanlah pertama kali disebut malah sudah ada beberapa rakan media atau blogger terkenal, Rizal Hashim sendiri menyebut nama Windsor sebagai calon yang berkelayakan dan kini ia sekadar mengukuhkan lagi perkhabaran tersebut.

Windsor Paul. Gambar : Jai Ho Malaysia (Christopher Raj)
Nama Windsor mungkin asing bagi kebanyakan peminat bolasepak tanah air, tetapi tidak di FAM - malah, saya sendiri tidak begitu familiar dengan nama ini dan hasil carian yang kemudian membawa saya ke blog Christopher Raj, Windsor adalah bekas Ketua Jabatan Pembangunan dan Penyelidikan FAM, pernah juga berkhidmat sebagai Pegawai Pembangunan FIFA dan terlibat di dalam penganjuran Piala Dunia 2006 dan 2010.

Jelas, kredibilitnya tidak wajar untuk dipertikai malah ramai mengatakan beliau adalah calon sesuai jika mahu perubahan menyeluruh dilaksana di peringkat FAM - begitupun ia sekadar satu spekulasi dan apa sekalipun keputusan akhir tetap di atas perkenan Sultan Presiden FAM. 

Hamidin masih dilihat sebagai calon favourite tetapi tidak mustahil kejutan akan berlaku dengan nama selain dua nama ini mungkin diberi peluang, sama-sama kita nantikan.