Thursday, December 6, 2012

Liga Super 2013 : Hai-O yakin 4 teratas sasaran relevan


Artikel yang saya nukil pada penghujung November lalu, telah diupload di portal ATM FA dan baru hari ini saya sempat untuk siarkannya di Suara Sukan. 

Kapten berpengaruh Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Hairuddin Omar percaya pasukannya mempunyai segala rencah yang diperlukan untuk mencabar kelompok elit Liga Super musim depan, dan optimis ATM mempunyai potensi yang baik untuk mengintai kedudukan empat teratas di sebalik status selaku pendatang baru.


Meskipun kehilangan beberapa pemain tonggak yang menjadi tulang belakang kejayaan menjuarai saingan Liga Perdana 2012 dan muncul finalis Piala Malaysia pada Oktober lalu - antaranya pasangan kembar serba popular, Aidil Zafuan dan Zaquan Adha Abdul Razak serta Azmi Muslim – Hairuddin atau lebih dikenali sebagai Hai-O tidak menganggap ia sebagai merencatkan kekuatan pasukan.

“Pemain datang dan pergi, itu adalah perkara biasa. Saya tidak anggap ia satu alasan, kerana bolasepak adalah permainan sepasukan, bukan bergantung kepada mana-mana pemain tertentu. Kita hilang 4 atau 5 pemain, tetapi kita juga ada bawa masuk 6 atau 7 pemain baru,” ujar Hai-O yang berkata belum tiba masanya untuk mendedahkan nama pemain-pemain baru tersebut disebabkan alasan teknikal.

Tambah Hai-O lagi : “Saya percaya pemain-pemain ini ada kelebihan mereka, ditambah dengan pemain sedia ada yang mana saya boleh katakan majoriti pemain tonggak memilih untuk kekal bersama pasukan ini, jadi tidak timbul soal kekuatan pasukan terencat dan sebagainya. Tempoh masa yang kita ada akan kita pergunakan sebaiknya untuk membentuk sebuah pasukan mantap dan Coach Sathia tentunya peka apa kelemahan yang perlu diatasi.

“Memang saya tidak nafikan Liga Super satu cabaran baru buat ATM, tetapi kebanyakan pemain di dalam pasukan ini adalah pemain berpengalaman dan pernah merasai pengalaman beraksi di Liga Super dan tahap tertinggi, pernah melalui tekanan dan suasana permainan yang sama.

“Sememangnya satu cabaran besar untuk kita bersaing dengan pasukan seperti Kelantan, Lions, Selangor yang memiliki pengalaman dan sudah beraksi lebih lama di tahap tertinggi. Tetapi dengan persiapan yang berjalan lancar ketika ini, serta tahap keyakinan tinggi rakan sepasukan yang sudah kembali berlatih sejak seminggu lalu, saya rasa berada di kelompok 4 terbaik adalah sasaran relevan,” katanya yang tidak mahu memperkecilkan kemampuan pasukan lain seperti Perak dan Johor yang turut memperkasakan pasukan dengan kehadiran pemain-pemain bintang dalam skuad mereka.  

Hai-O memilih untuk kekal bersama ATM buat musim kedua berturut-turut meskipun spekulasi bertiup kencang mengatakan pemain berusia 32 tahun ini bakal kembali menyarung jersi negeri kelahirannya, Terengganu sekaligus membuktikan komitmennya terhadap ATM bukanlah sesuatu yang perlu diragui.

No comments: