Friday, September 28, 2012

Sathia tuntut komitmen barisan pertahanan


Pengendali Angkatan Tentera Malaysia, B.Sathianathan mungkin menarik nafas lega di atas kemenangan tipis pasukannya menewaskan Negeri Sembilan 3-2 dalam aksi penuh dramatik tempoh hari, namun beliau tetap melihat kealpaan barisan pertahanan yang menghadiahkan dua gol di tempat lawan kepada skuad penyandang juara itu.  

Justeru, Sathia memberikan amaran kepada pemainnya terutama benteng terakhir diketuai pertahanan kebangsaan, Aidil Zafuan Abdul Radzak agar memperbaiki prestasi dan menuntut komitmen penuh pemainnya menjelang aksi timbal balik suku akhir Piala Malaysia, Selasa ini.

foto : Amierul Hisham
“Dengan hanya 1 gol, kami belum selesa, dan saya mahu pemain saya tunjukkan komitmen penuh di Paroi nanti. Terlalu banyak kelemahan yang masih perlu diperbaiki terutamanya pertahanan yang memberikan dua gol mudah kepada Negeri Sembilan. Ia sepatutnya tidak berlaku, gol pertama adalah nyata kesilapan penjaga gol Farizal Harun dan gol kedua pula kerana pemain saya gagal mengeluarkan bola dari kawasan bahaya.

“Jadi, saya tidak mahu pemain mengulangi kesilapan sama. Keputusan seri sudah cukup untuk kami mara, tetapi saya tidak mahu pemain bermain dengan mentaliti itu, kerana beraksi di Paroi bukan satu tugas mudah. Yang penting kami mahu dapatkan gol di tempat lawan dan mencatat kemenangan untuk mara ke separuh akhir,” tegas Sathia.

Kealpaan barisan pertahanan di kem ATM bukanlah cerita baru kerana tempoh hari ketika menentang Kedah dalam aksi peringkat kumpulan, ATM melepaskan dua gol selepas mendahului 2-0, sekaligus menyaksikan mereka dipintas Kelantan dan akhirnya berkesudahan di tempat kedua  - keputusan yang menjadi penyebab mereka terpaksa menentang Negeri Sembilan di suku akhir.

Maka, tidak hairanlah Sathia dilihat berang dengan pertahanannya yang turut dibarisi dua lagi pemain kebangsaan selain Aidil, iaitu Azmi Muslim dan Amiridzwan Taj Tajuddin.

Pada aksi suku akhir pertama Jumaat lepas, ATM menewaskan Negeri Sembilan menerusi jaringan Christie Jayaseelan, Bruno Sebatian Martelotto dan kapten pasukan, Hairuddin Omar manakala Negeri Sembilan membalas menerusi Firdaus Azizul dan Ahmad Shakir Ali.

No comments: